Re: Głupiutkie: BIOS

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 13 May 2005 - 18:39:20 MET DST

Użytkownik "Michal Welnicki" <gunner@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:d62k6r$pjt$1@nemesis.news.tpi.pl...

> A właśnie że nie zobaczy. Problem w tym, że zworka limitująca
> pojemność do 32 GB dotyczy także sterowników Windowsa (i każdego
> innego systemu też). To dysk odmawia dostępu do sektorów ponad
> 32GB, nie BIOS.

Sorry, ale czemu piszesz tutaj o tej zworce? Ja wiem do czego ona
służy, napisałem to w poprzednim poście.

Pytanie było proste i zwięzłe:

"Choć płyta PCChip M571 widzi tylko max 32MB HD
    (ostatni BIOS z 1999r - nowszego nie będzie) to
    jednak Win95 OSR2 zobaczy całe 80 GB ???"

Ja twierdzę, że nie będzie miał z tym problemów.
Zaznaczam - nie ma w tym pytaniu mowy o żadnych zworkach, a jedynie o
ograniczeniach BIOS-u płyty głównej.

> Ja znam 2 rozwiązania:
> 1. Niektóre dyski (m.in. właśnie Barracudy) pozwalają software'owo
> "wyłączyć" zworkę i przywrócić pełną pojemność dysku, już po
> przejściu przez wadliwy BIOS. W Linuxie służy do tego opcja
> CONFIG_IDEDISK_STROKE. Nie wiem czy jest coś takiego pod
> DOS/Windowsy. Technicznych przeszkód nie ma, więc powinno być.

Hm. O software'owym "wyłączaniu" zworki nie słyszałem. Ciekawa sprawa.

> 2. Jest proste rozwiązanie problemu, jeśli dysk 80GB nie będzie
> dyskiem startowym. Wystarczy wyłączyć ten dysk całkowicie w
> BIOSie i wyjąć zworkę. BIOS się nie zawiesi, bo nie próbuje
> używać tego dysku, a Windowsy i tak go wykryją (z pełną
> pojemnością). Sprawdzone osobiście na BIOSie Awarda i Win98SE.

Można wyjąć zworkę i nie wyłączać dysku w BIOS-ie. Jeśli tylko BIOS
się nie zawiesi, to Windowsy sobie poradzą. Poza tym zawsze można
spróbować ręcznie wklepać jakieś przykładowe parametry dysku w
BIOS-ie, chodzi w sumie tylko o odpalenie loadera Windows; potem te
wklepane wartości nie będą już miały znaczenia.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/