standardowy problem - kupno komputera

Autor: Kuba <kasprzak_at_mail.icpnet.pl>
Data: Mon 04 Apr 2005 - 19:41:38 MET DST

Mam standardowy problem jaki komputer kupić.

Chodzi mi jedynie o jednostkę.

Nie dysponuje zbyt funduszami. Górna granica to mniej więcej 1500zł, ale
jakby było bliżej 1000zł to lepiej.

Nie chce kupować bubla. Nie zamierzam grzebać w komputerze, podkręcać go
itp. Potrzebuję go do pracy i chciałbym, żeby był stabilny i żebym mógł na
nim polegać.

System Windows XP (może kiedyś Linux, ale wątpliwe). Zastosowania to:
a) edycja tekstu: Office, LaTeX - wzory matematyczne, czasem duże
opracowania (200 stron)
b) programowanie: numeryka, ale jestem w miarę cierpliwy super maszyny
wyrabiają złe nawyki programowania :)
c) grafika: wektorowa (schematy, a nie sztuka), czasem bitmapy (zdjęca z
cyfrówki itp)
d) kilka innych zastosowań naukowych wymagających mocy (jestem w miarę
cierpliwy, obecnie pracuje na dość starych komputerach)
e) ponadto internet, filmy DVD, a jeżeli jakaś gra to raczej strzelanka,
wyścigi (Call of Duty, NFS itp.), ma być jednak dodatkowy bonus, starczy
nawet niska rozdzelczość na monitorze. Jak się nie da rady nic się nie
stanie.
Dodam, że często pracuje z kilkoma aplikacjami na raz tj. np. słownik,
edycja tekstu, nauka, grafika itp. Taki nawyk.

Myslałem o takich rzeczach jak:
a) dysk twardy: Segate SATA NCQ 80G - wydaje mi się, że to standardowy
wybór; pojemność, aż nadto; dla mnie jest ważne (w takiej kolejności jak
napisane) aby był pewny, cichy, szybkość ma drugorzędne znaczenie.
b) pamięć RAM: Twinmos CL 2.5 2x256MB PC400 Dual - na Kingstony nie mam
pieniędzy; marzy mi się jeden Giga, ale chyba nie da rady; myślałem tylko,
czy kupić jedną kość 512MB, aby łatwiej rozszerzyć w przyszłości
c) obudowa: jakaś standardowa Modecom 350W (montowane zasilacze są firmy
Feel)
d) napęd: musi być DVD i nagrywarka co najmniej CD, ale chyba nie ma sensu
wydwać już pieniędzy na Combo więc myślę o nagrywarce DVD. Mam nadzieje, że
używanie jej jako odtwarzacza nie skróci jej żywota jakość znacznie. Z
postów które tu widziałem polecano NEC (ta sama cena co LiteOn mniej więcej)
e) no jeszcze stacja dyskietek

Zostały jeszcze procesor i płyta. Oczywiście nie chce wywołać wojny AMD
(Semphron) vs Intel (CeleronD). Sprawę widzę tak:
a) najlepiej jakby był w wersji BOX, bo to chyba taniej wyjdzie. Słyszałem
jednak, że wentylatory w BOXach (nie wiem czy obu, czy jednej firmy) są
kiepskie. Na Zalmanny itp. nie ma jednak pieniędzy.
b) płyta główna musi mieć zintegrowny dźwiek, karte sieciową, SATA oraz
obsługę DUAL Channel. Myślę nawet o zintegrowanej grafice, ale chciałbym
mieć wyjście TV stąd jeszcze się zastanawiam bo chyba nie ma zintegrowanych
z TV-Out. Jeżeli bym kupował grafikę to jakiegoś prostego Radeona 128-bit
chyba starczy (nie wiem tylko czy firmowy, czy noname).
c) no może, żeby była to jeszcze przyszłościowa konstrukcja do rozbudowy,
ale cena przede wszystkim

Myslę o takich parach, ale ciężko wybrać za dużo proc i chipsetów.
AMD
proc: AMD Semphron 2800+
płyta: Gigabyte GA-K8VM800M (Via K8M800, VT8237) Socket 754, SATA, Raid,
LAN, KG, 6ch.
   ewentualnie, ale ta jest bez grafiki, a więc dochodzi koszt karty jakieś
200zł
Gigabyte GA-K8NS (nVidia nForce3 250) Socket 754, SATA, Raid, LAN, 8ch

Intel:
proc: CeleronD 2.66 GHz
płyta: Gigabyte Gigabyte GA-8I865GVM-775 (Intel 865GV) SATA, LAN 1GB, 6ch
  może coś innego bez grafiki, ale znów problem bo koszty z kartą

Z powyższych podzespołów wyszło mi gdzieś kolo 1500 (porc. BOX, zintegorwana
grafika). Zastanawiam się czy można coś poprawić albo oszczędzić.

Wiem, że długi post ale chciałem, żeby były sensowne informacje. Z góry
dziękuję za wszelkie sugestie. Sprawa niestety pilna.