Re: standardowy problem - kupno komputera

Autor: Marcin Dębicki <neo777n_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 04 Apr 2005 - 20:22:02 MET DST

Kuba kiedys napisal:

> System Windows XP (może kiedyś Linux, ale wątpliwe). Zastosowania to:
> a) edycja tekstu: Office, LaTeX - wzory matematyczne, czasem duże
> opracowania (200 stron)

No do LaTeX'a Linux jest zdecydowanie lepszy:]

> b) programowanie: numeryka, ale jestem w miarę cierpliwy super maszyny
> wyrabiają złe nawyki programowania :)

eeee tam, po prostu szybciej licza i tyle

> d) kilka innych zastosowań naukowych wymagających mocy (jestem w miarę
> cierpliwy, obecnie pracuje na dość starych komputerach)

Ciekawe jak by z ta cierpliwoscia bylo gdybys kompilowal 1,5 miliona linii
kodu na P-120 Mhz:D Kiedys to byly czasy:]

> e) ponadto internet, filmy DVD, a jeżeli jakaś gra to raczej strzelanka,
> wyścigi (Call of Duty, NFS itp.), ma być jednak dodatkowy bonus, starczy
> nawet niska rozdzelczość na monitorze. Jak się nie da rady nic się nie
> stanie.

Ok

> Dodam, że często pracuje z kilkoma aplikacjami na raz tj. np. słownik,
> edycja tekstu, nauka, grafika itp. Taki nawyk.

W sumie to teraz nie da sie inaczej nawet

> Myslałem o takich rzeczach jak:
> a) dysk twardy: Segate SATA NCQ 80G - wydaje mi się, że to standardowy
> wybór; pojemność, aż nadto; dla mnie jest ważne (w takiej kolejności jak
> napisane) aby był pewny, cichy, szybkość ma drugorzędne znaczenie.

No akurat co to stabilnosci seagate'ow to od jakiegos czasu mam
jednoznacznie wyrobione zdanie. Niestety. Zastanow sie nad Samsungami ale
tymi z koncowka N w nazwie. Wprawdzie w tej cenie to sa tylko na ATA133 ale
w praktyce nie jest wcale mniej wydajny a wlasnie o to glownie chodzi z
SATA, zeby takie dyski byly szybsze

> b) pamięć RAM: Twinmos CL 2.5 2x256MB PC400 Dual - na Kingstony nie mam
> pieniędzy; marzy mi się jeden Giga, ale chyba nie da rady; myślałem tylko,
> czy kupić jedną kość 512MB, aby łatwiej rozszerzyć w przyszłości

Bierz 512, drugie 512 kupisz sobie po wakacjach jak stanieja. No i TwinMos
kosztuje tak okolo 180 zl, prawda? Otoz nie tak dawno kupilem Kingston'a
512 za 200.

> c) obudowa: jakaś standardowa Modecom 350W (montowane zasilacze są firmy
> Feel)
> d) napęd: musi być DVD i nagrywarka co najmniej CD, ale chyba nie ma sensu
> wydwać już pieniędzy na Combo więc myślę o nagrywarce DVD. Mam nadzieje,
> że używanie jej jako odtwarzacza nie skróci jej żywota jakość znacznie. Z
> postów które tu widziałem polecano NEC (ta sama cena co LiteOn mniej
> więcej)

NEC i LiteOn w tej klasie rzadza ale co do tego ostatniego to trzeba miec
szczescie. Niektore egzemplarze dzialaja, inne nie

> Zostały jeszcze procesor i płyta. Oczywiście nie chce wywołać wojny AMD
> (Semphron) vs Intel (CeleronD). Sprawę widzę tak:
> a) najlepiej jakby był w wersji BOX, bo to chyba taniej wyjdzie. Słyszałem
> jednak, że wentylatory w BOXach (nie wiem czy obu, czy jednej firmy) są
> kiepskie. Na Zalmanny itp. nie ma jednak pieniędzy.

Poki co (tymczasowo) uzywam wentyla z BOX'owej wersji AMD i nie narzekam. Na
pewno lepsze to niz tanie Titan'y. Ewentualnie mozesz zrezygnowac z procka
BOX'owego (oszczednosc jakies 60zl) i za ta kase (+jeszcze jakies 50zl)
kupic sobie juz cos lepszego

> b) płyta główna musi mieć zintegrowny dźwiek, karte sieciową, SATA oraz
> obsługę DUAL Channel. Myślę nawet o zintegrowanej grafice, ale chciałbym
> mieć wyjście TV stąd jeszcze się zastanawiam bo chyba nie ma
> zintegrowanych z TV-Out. Jeżeli bym kupował grafikę to jakiegoś prostego
> Radeona 128-bit chyba starczy (nie wiem tylko czy firmowy, czy noname).

Firmowy. Prostsza sprawa jakby byl walniety

> [...]
> ewentualnie, ale ta jest bez grafiki, a więc dochodzi koszt karty
> jakieś
> 200zł
> Gigabyte GA-K8NS (nVidia nForce3 250) Socket 754, SATA, Raid, LAN, 8ch
>
> Intel:
> proc: CeleronD 2.66 GHz
> płyta: Gigabyte Gigabyte GA-8I865GVM-775 (Intel 865GV) SATA, LAN 1GB, 6ch
> może coś innego bez grafiki, ale znów problem bo koszty z kartą
>
> Z powyższych podzespołów wyszło mi gdzieś kolo 1500 (porc. BOX,
> zintegorwana grafika). Zastanawiam się czy można coś poprawić albo

Co do procesorow to obejrzyj sobie wyniki testow: top10.chip.pl i sam
wybierz