Re: Nowy monitor

Autor: Tomasz Jurgielewicz <tom_at_a3.pl>
Data: Wed 23 Feb 2005 - 21:45:06 MET

>Upatrzylem sobie Samsunga 913N - 19",
>Parametry prezentuja sie niezle.

Z Samsungiem to jest tak że parametry często nie odzwierciedlają
rzeczywistkości. Nie wiem jak to jest z 913N muszę sprawdzić, ale
dotychczasowe "rewelacyjne" modele to elektroniczne śmieci. Np 710N,
kąty, kontrast na papierze super, w rzeczywistości nie odbiega od
teoretycznie słabszych modeli innych firm. Do tego dołóż "standardową"
samsungową różową dominantę oświetlenia i dopełnia to obrazu
beznadziejności.

>No i pozostaje bardziej ogolne pytanie odnosnie LCD - czy warto?

Nawet bardzo. Obyś tylko dobrze trafił. Zakup LCD w dzisiejszych
czasach nie jest prostą sprawą. Gdzie monitor tam opinia...

Jednym z moich żelaznych typów jest Eizo FlexScan L778. Monitor bez
wad. Oczywiście są i tańsze prawie rownie dobre dla cieńszych potfeli.
Nie będę podawał modeli bo i tak już reklamuję...

>Na LCD nie pracowalem nigdy i niestety nie mam mozliwosci
>posiedzenia przed takim monitorem (mala miejscowosc) by sprawdzic
>zabawke organoleptycznie.

Zestawienie przyzwiotej amatorsko/biznesowej klasy 19-tki LCD z
przedziału cenowego 2-2,5 tys z profesjonalną koneskopową 22" Iiyamą
(na Diamondronie, bez lipy) wypada żenująco cienko dla tej drugiej.
Nie żartuję! I to praktycznie we wszystkich kategoriach jakościowych
obrazu. Jeszcze niedawno wielu by się śmiało z takiej opini, sam
popukałbym się w czoło, ale to są fakty. Nie dalej jak kilka dni temu
przeprowadziliśmy w pracy takie porównanie. Wyniki są zaskaujące.
Obecnie nie warto inwestować w kineskop, choćby najlepszy. LCD nie ma
wad kineskopu oraz nie ma większości wad wieku dziecięcego techniki
ciekłokrystalicznej.

> Slyszalem ze w matrycach TN dithering
>bywa bardzo uciazliwy, szczegolnie podczas ogladaniu filmow,
>prawda to?

W pewnym sensie tak. Przy źle skonstruowanej regulacji jasności może
się pojawić utrata dużej czesci odcieni i przez to skokowe przejścia
tonalne. To nie dihtering a zubozona paleta. Cecha tanich LCD.

>Wielkosc plamki (0.294 mm) tez troche napawa mnie
>obawami.

Dlaczego? Plamka na LCD to tylko szerokość lub wysokość ekranu
podzielona przez rozdzielczość naturalną w poziomie lub w pionie. W
koneskopie im mniejsza plamka tym większa rozdzielczość kineskopu,
większa rozdzielczość przy ostrym obranie. W LCD nie ma to znaczenia.

>Moze jednak jakas 19tka CRT, np. na diamondtronie? :)

Niestety, Mitsubischi w listopadzie ub. roku zaprzestało produkcji
Diamondtronów.

Tom

Pełna oferta Nec-Mitsubishi, Eizo, Iiyama
gg: 189335, skype: zpkmastiff