Re: W co teraz warto inwestowac?

Autor: Gordon Hunsaker <alia_at_wacae.loxus>
Data: Sun 07 Nov 2004 - 22:51:48 MET

"Jolly Roger" w nieoczekiwanym przypływie inteligencji nadziergał:

> Dla szybkich P4 i A64 działające torrenty i działający w tle AV to
> bułka z masełkiem (mój stary cel 533 radził sobie z tym bez
> problemów). No chyba że zapuścimy kobyłe w stylu Norton AV, to może
> jakieś minimalne różnice będą.

Np. 3 programy graficzne, obróbka + myie + skype + antywir + jakaś baza +
kopiowanie paru gb na dysk sieciowy :) Nie wspomnę o nagrywaniu płytki dvd z
próbkami i prezentacjami czy coś w tym stylu. Dlatego właśnie lada dzień
przechodzę na platformę Intela. Na całości jeszcze pewnie trochę zarobię,
ponieważ tego A64 3200+ z płytą MSI kupiłem naprawde okazyjnie, a mam na to
papierki itp :)

Co do celerona 533 - miałem jakiś czas 633 (nowsze jądro itp), 256mb ram,
win2k i emule całkowicie zamulał ten komputer (dosłownie całkowicie!). A
gdzie tu np Azureus na Javie :) Podczas kopiowania danych przez sieć,
transfer spadał do zera (download), jak skończyło kopiować, to wracał do
normy.

> HT przydaje się mocno wtedy kiedy jednoczęśnie puścimy w tle kilka
> procesów mocno obciązających procesor.

Wcale procesor nie musi być mocno obciążony by wyczuć że ma HT :)

> Z HT komp wydaje się mniej mułowaty.

Otóż to! Inaczej tego ująć się nie da.

> P4 jest lepszy

> jak się obciąży system
> bardzo wieloma wymagającymi zadaniami

To akurat JA :)

> w większości wypadków platfoema oparta na A64 jest wydajniejsza.

W większości to bym nie powiedział, tym bardziej jeśli mówimy o więcej niż
jednej operacji naraz.

> Co do wydajności, to wystarczy popatrzeć na benchmarki aby zobaczyć
> które procki radzą sobie w różnych zastosowaniach. A64 jest zazwyczaj
> wydajniejszy, ale i P4 czasami pokazuje różki.

Sęk w tym że prawie każdy test/benchmark pokazuje wydajność w tylko jednym
programie naraz co jest całkowicie nieprzydatne wg mnie (z tego co czytałem
to wiele osób tak sądzi też). Gdybym ja miał pracowac na jednym, góra dwóch
aplikacjach naraz, to nie wyrobiłbym się do wesela :) Oczywiście na Athlonie
można odpalić też więcej wątków, ale jak robię to samo na P4 z HT to widzę
gołym okiem że tutaj są one szybciej wykonywane, i to naprawde widoczna
różnica.

> Za 3 lata jak wsadzimy na nForce4 jakieś A64 4600+, to będzie to
> znakomity komputer do gier i innych wymagających zadań. Oby S939 trwał
> tak długo jak SocketA.

Do gier owszem prawdopodobnie będzie nadal szybki, ale do "innych
wymagających zadań" to jako posiadacz A64 bym nie ryzykował takiego
stwierdzenia :) Chyba że jakaś płytka obsługująca dwa procesory na S939
(chociaz najwolniejsze, ale dwa). Wtedy to było by naprawdę ciekawie, ale
koszt takiego rozwiązania może być duży (płyty dwuprocesorowe są dość
drogie), więc dobrą i tańszą alternatywą jest HT w pentiumach.

> Jak narazie niewielu kwapi się do tego aby stosować karty PCI-E i
> DDR2, więc nie przesądzałbym o powodzeniu DDR2.

Za pół roku/rok DDR2 i PCI-E to może być i standard (i wszystko na to
wskazuje :) Z resztą obecnie najwydajniejsze karty graficzne są na PCI-E i
raczej producenci nie będą cofać się w rozwoju do AGP :)

> PCI-E będzie na nForce4

Wiem, będzie bodajże nawet chipset z dwoma złączami PCI-E x16 (wzgląd na
SLI).

> i wydaje się, że PCI-E będzie standardem na kolejne kilka
> latek (tak samo jak złącze SATA2, które będzie dostępne u AMD a u
> intela jeszcze nie)

Jeszcze trochę poczekamy na rozwiązanie z SATA2 które będzie warte przejścia
z SATA z NCQ które jako pierwszy miał Intel (zresztą chyba wiesz że jeśli
chodzi o SATA to amd było trochę w tyle :)

> Tak, DDR2 i PCI-E są już w płytach intela, ale popularność DDR2 jest
> znikoma i nie wiadomo czy ten standard się przyjmie. PCI-E dostępny
> jest również dla A64 (np. w nForce4)

Obecnie popularność DDR2 jest mała (aspekt cenowy rzecz jasna, nawet i
wydajnościowy :), ale my tu mówimy o komputerze na jakiś czas. Jak pisałem
wyżej, DDR2 za roczek to będzie pewny standard. I zarówno to jak i PCI-E
masz już od jakiegoś czasu u Intela. Osobiście wolę kupować coś co już jest
jakiś czas na rynku, a nie pakować się w niewiadomą :)

> Co do długowieczności procesorów, to nie byłbym tego taki pewien. Już
> teraz najmocniejsze procki są za słabe dla najnowszych kart
> graficznych.

Teraz mówimy o grach zapomniałeś dodać :) W przypadku gier no niestety
wszystko musi być jak ten spidi gonzales :)

> Raczej niewiele programów (dla zwykłego użytkownika) umie skorzystać z
> dobrodziejsct SSE2/3.

Narazie...

> BTW, SSE3 będzie zaimplementowane dla A64 już na
> początku przyszłego roku.

Bardzo dobre posunięcie w przypadku AMD. Napewno zwiększy to ilość programów
korzystajacych z SSE2/3 jeśli dwa kollosy łączy to samo :)

> A słyszałeś o procesorach dwurdzeniowych w wykonaniu AMD i Intela?

Słyszałem :)

> Tam dopiero odczujemy prawdziwą wieloprocesorowość, a nie jej namiastkę w
> postaci HT.

Ta namiastka jest i tak lepsza niż jeden procesor (Czy to P4 non HT czy to
AXP, A64). Ale co by to było... procesor dwurdzeniowy... z HT :) Głowa boli
od tego wszystkiego :)

--
Im bardziej chore państwo, tym więcej w nim praw