Re: Abit BX133 + upgrade Tualatin - warto ?

Autor: Wojciech Skrzypinski 2 <usun.skrzyp_at_hot.pl>
Data: Sun 07 Nov 2004 - 19:08:22 MET

Paweł Cern wrote:

/ciach.../

> Witam raz jeszcze,

A witam witam :)

> Przyznam się że kiedyś też nechęć budziły we mnie niedopracowania w
> komponentach innych niż firmy Intel (procesory, chipsety itd). Muszę jednak
> Ciebie zaskoczyć, sytuacja dużo się zmieniła.

Ostatnio zrobilem sie wybredny i nie lubie przeplacac, byc moze wiec
pierwszy raz w zyciu sie tym zainteresuje.

> Cenowo
> korzystnie wypadają najtańsze procesory AMD Sempron - za 160PLN netto można
> mieć procesor AMD Sempron 2300+ wyposażony w pamięć CACHE 2 poziomu 256kB (1
> poziom - 128kB, jeśli się mylę, poprawcie mnie).

Jak wydajnosc takiego czegos przedstawia sie na tle wynalazkow
intelowskich ? Cos jak Celeron 2.0 Ghz ?

> Na przykład płyta
> główna firmy Asrock, wyposażona w chipset KT880 posiada dwukanałowy
> kontroler pamięci DDR, port AGP 8x, kontroler Serial ATA z biosem
> realizującym programowy RAID, karta muzyczna i inne standartowe składniki.
> Cena takiej płyty to... 160PLN netto.

W zasadzie brzmi obiecujaco, a w porowaniu z plytami z 2000-2001 r.
nawet troche kosmicznie.

> Wiedz też że pozostanie przy starej płycie ogranicza możliwości rozbudowy
> komputera.

To jest ostatni upgrade, absolutnie nic z wyjatkiem procesora nie bedzie
juz zmieniane (no, moze oprocz nagrywarki + przydalyby sie dodatkowe
porty USB) az do wymiany calego komp.

> Kupno modułów pamięci 256MB do płyty BX w przyzwoitej cenie
> graniczy z cudem, natomiast markowe moduły DDR są naprawdę tanie.

To, ze komp. oparty jest o BX133 jest elementem pewnej strategii
(a ze Intel zrobil numer produkujac Celerony/PIII na inny socket i
zostawil na lodzie tych, ktorzy kupili drogie plyty z FCPGA to juz inna
sprawa). Zlozylem kiedys komus jeszcze jeden komp. na tej samej plycie,
mam tez trzeci jej egzemplarz - bardzo ulatwia to ew. serwis (tym
bardziej, ze mam tez inne - zapasowe - komponenty). To tak jak
posiadanie dwoch takich samych samochodow + trzeciego na czesci :)

Co do pamieci - sloty na plycie obsadzone sa docelowa jej iloscia. W
pracy z b. wymagajacymi aplikacjami (np. MS Visio) doskwiera tylko i
wylacznie lekki "niedobor" mocy procesora.

> Chipset BX
> zmusza też Ciebie do używania kart AGP 2x/4x operujących sygnałami 3,3V.
> Zatem w zasadzie żadna współczesna karta nie będzie pasować do tej płyty.

I znowu ta sama historia - karta (jedna z najlepszych w 2D, ze swietnym
TV-OUTem) nie bedzie wymieniana. Ba ! Jesli w przyszlosci moglbym ja
wsadzic do nowego komputera to bym to zrobil :)

> Kolejna sprawa - dyski twarde. Mam podstawy sądzić że kontroler IDE
> udostępniony przez mostek południowy płyt BX nie obsłuży dysków większych
> niż około 130GB.

J.w. - zapas pojemnosci na najblizsze 2 lata (czyli spokojnie wytrzyma
do wymiany calego sprzetu).

> Propozycja płyty i procesora które wyżej wymieniłem jest przeze mnie
> sprawdzona, działa wyśmienicie. I bynajmniej nie był to jeden egzemplarz.

Dzieki, wezme to pod uwage (jednak jesli bede zmienial calosc to juz na
jakis konkret).

Pozdrawiam,
Wojtek