Re: Abit BX133 + upgrade Tualatin - warto ?

Autor: Paweł Cern <imie_at_nazwisko.neostrada.pl>
Data: Wed 03 Nov 2004 - 23:29:15 MET

> Powiem tak : wole zmienic silnik w starym Mercu niz kupowac nowa Wolge :)
> BX133 stanowi u mnie podstawe niezawodnego zestawu i chce przy niej
> pozostac. Kolejnym upgrade'm bedzie wymiana calego PC.

Witam raz jeszcze,

Przyznam się że kiedyś też nechęć budziły we mnie niedopracowania w
komponentach innych niż firmy Intel (procesory, chipsety itd). Muszę jednak
Ciebie zaskoczyć, sytuacja dużo się zmieniła. Obecnie procesory AMD cechują
się naprawdę dobrą jakością i wydajnością, natomiast cenowo w dalszym ciągu
są bardziej atrakcyjne niż procesory Intela. Co więcej, rynek IT coraz
bardziej skłania się ku procesorom AMD - rodzina 64-bitowych procesorów AMD
przyjęła się znacznie szerzej i szybciej niż Intelowskie Itanium. Cenowo
korzystnie wypadają najtańsze procesory AMD Sempron - za 160PLN netto można
mieć procesor AMD Sempron 2300+ wyposażony w pamięć CACHE 2 poziomu 256kB (1
poziom - 128kB, jeśli się mylę, poprawcie mnie).
Jeśli chodzi o płyty główne, obecne produkty wyposażone w chipset VIA nie są
tak bardzo problematyczne jak poprzedniki z ery Pentium II/III. Co więcej,
ich walory użytkowe i wydajność nie ustępują konkurencji. Na przykład płyta
główna firmy Asrock, wyposażona w chipset KT880 posiada dwukanałowy
kontroler pamięci DDR, port AGP 8x, kontroler Serial ATA z biosem
realizującym programowy RAID, karta muzyczna i inne standartowe składniki.
Cena takiej płyty to... 160PLN netto.

Wiedz też że pozostanie przy starej płycie ogranicza możliwości rozbudowy
komputera. Kupno modułów pamięci 256MB do płyty BX w przyzwoitej cenie
graniczy z cudem, natomiast markowe moduły DDR są naprawdę tanie. Chipset BX
zmusza też Ciebie do używania kart AGP 2x/4x operujących sygnałami 3,3V.
Zatem w zasadzie żadna współczesna karta nie będzie pasować do tej płyty.
Kolejna sprawa - dyski twarde. Mam podstawy sądzić że kontroler IDE
udostępniony przez mostek południowy płyt BX nie obsłuży dysków większych
niż około 130GB.

Propozycja płyty i procesora które wyżej wymieniłem jest przeze mnie
sprawdzona, działa wyśmienicie. I bynajmniej nie był to jeden egzemplarz.

Paweł