Zasilacze, ch³odzenie, cisza

Autor: Bernard <Bernard_at_somewhere.net>
Data: Sun 17 Oct 2004 - 18:20:55 MET DST

Drodzy wspó³grupowicze,

Chcia³bym podzieliæ siê moimi impresjami na temat tematu :)

Utrzymujê w ruchu sporo komputerów i ¿aden z nich nie ma zasilacza o mocy
wiêkszej ni¿ 300W. My¶lê, ¿e za wyj±tkiem ekstremalnych przypadków - Pentium
4 i jaka¶ super-supergrafika taki zasilacz jest zbêdny i s³u¿y wy³±cznie
budowaniu ego posiadacza. "Moje" komputery s± ró¿ne - w tym 4 szt. z
Athlon64 i parê z Athlon XP, 1 lub 2 dyski, 1 lub 2 napêdy optyczne, 512 MB
lub 1 GB RAM. Dzia³aj± pod WinXP i wogóle nie zdarzaj± im siê pady (2 chodz±
w ruchu ci±g³ym, reszta po 8..12 godzin dziennie). Dziwi± mnie i conieco
¶miesz± dywagacje nt. superdrogich superzasilaczy "niezbêdnych" do
poprawnego dzia³ania komputera, który i tak pobiera mniej ni¿ 200W. Moje
najlepsze zasilacze to te standardowo montowane w obudowach przez Modecoma,
a obudowy klasy ¶redniej-lepszej. A zaoszczêdzone pieni±dze mo¿na
przeznaczyæ na (tu wpisaæ co siê lubi).

Eksperymentuj±c z nowym Athlonem wykona³em nastêpuj±c± próbê: wy³±czy³em w
obudowie wentylator wydmuchuj±cy (dodatkowy) i po³±czy³em niedzia³aj±cy ju¿
wentylator w³asnorêcznie wykonan± papierow± rur± z wentylatorem na
radiatorze procesora (firmowym AMD, czyli nic szczególnego). Efekt:
wentylator (lekko spowolniony rezystorem) pracuje na minimalnych obrotach,
którymi steruje p³yta, bezg³o¶nie, temperatura procesora 42 stopnie.
Procesor podkrêcony z 2 do 2.16 GHz, ale napiêcie obni¿one o 0.125V. Bez
rury i z wentylatorem wywiewowym by³o 53 stopnie. Niech ¿yj± rury! Niewa¿ne
jak mocno siê dmucha - wa¿ne czym - najlepsze jest zimne powietrze z
zewn±trz

Od dawna mam równie¿ lekko spowolniony wentylator w zasilaczu - tyle, ¿eby
nie wy³. Komputer jest praktycznie bezg³o¶ny. Jedyne co mi wyje to malutki
wentylatorek na karcie graficznej. My¶lê o tym jak go elegancko zast±piæ
wiêkszym, ale wolniejszym - narazie nie mam dobrego pomys³u na mocowanie.
Chwilowo nie staæ mnie na R9550 bez wentylatora do tego komputera, wiêc
muszê trzymaæ "wyjca" - Parheliê.