Re: Warto robic Raida ?

Autor: kpawel <Adres_at_W.Stopce>
Data: Thu 12 Aug 2004 - 14:44:27 MET DST

Dnia 2004-08-12 14:19 użytkownik Sniper wspólnie i w porozumieniu z
klawiaturą, na szkodę ogółu, nastukał:

> Pisałem już: w przypadku pojedynczego dysku można próbować
> wymieniać elektronikę/mechanikę i jest spora szansa, że to
> zadziała. Z macierzą trzeba jeszcze przebrnąć przez etap jej
> reanimacji. Przeciętny kontroler zauważy zupełnie inny dysk i
> macierzy nie odtworzysz.

Może takie podejście mam bo należę do osób, które dość regularnie robią
backup wszystkiego. No i nawet jak dysk padnie to w przeciągu kilku
godzin jetem w stanie wszystko sobie przywrócić (czasami z niewielkimi
stratami). Tylko - jak często dyski padają ?? Mi prywatnie - żadko (w
zasadzie wogóle, nie licząc uszkodzonej barracudy).

> *Duży* to pojęcie względne. Wzrost wydajności jest prawie w każdym
> przypadku (mowa o RAID 0). Kwestia: jak duży jest ten wzrost?
> Widziałem macierze na których przyrost wydajności sięgał 95%. Ale
> ostatnio coraz częściej czytam opinie rozczarowanych osób, które
> poza samą frajdą skonstruowania czegoś takiego nie osiągnęły
> wiele.

Duży - to znaczy znacznie widoczny. Wszystko chodzi zdecydowanie
szybciej (mówie o operacjach na plikach). Jest na tyle szybciej, że wole
mieć raid 0 na dwóch dyskach niż te dwa dyski osobno. Natomiast od
strony benchmarków wychodziłoby, że jest ok 60-80% szybciej (testy
przeprowadzane przy naomalnie uruchomionym komputerze, z wszystkimi
programami, które normalnie działają; np. NAV).

> To akurat świadczy tylko o niskiej wydajności twojego systemu
> dyskowego (może zapomniałeś o DMA). Nagrywanie płyty z taką
> prędkością nie wymaga od przeciętnego nowego dysku wiele wysiłku.
> Bez problemów poradziłby sobie z obsługą kilku takich nagrywarek
> jednocześnie :) Mój dysk podczas nagrywania płytek wyraźnie się
> nudzi - mogę bez odczucia jakiegokolwiek spadku wydajności robić
> kilka innych rzeczy.

Tak naprawdę to była wina antywirusa. Teraz dopiero nie mam z tym
żadnych problemów (ani z 48x cdr, ani 4x dvd).

Jeszcze tylko moge napisac, że mam dwa dyski, o których słyszałem, że
chodzą beznadziejnie w raidzie (seagate barracuda). W żadnym wypadku nie
podtrzymuje tej opinii.

--
Pozdrawiam
Paweł Konarski < kpawel >