Re: Warto robic Raida ?

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 12 Aug 2004 - 14:19:24 MET DST

kpawel napisał:

> Statystycznie licząc - tak.

Tu nie chodzi o zwykłe statystyki, tylko o ewentualne "za" i
"przeciw". Równie dobrze taka macierz może pracować przez 10 lat
bez najmniejszych problemów. Ale najważniejsze jest to, żeby przy
konstruowaniu takiej macierzy brać pod uwagę możliwość utraty
danych.

> Zdarza się, że czasami pomijają pewne aspekty

Takie rozważania nie mają najmniejszego sensu. Dyskusje na ten
temat przewijają się na tej grupie kilka razy do roku. Jedni
CHIP'a chwalą, inni krytykują. Ja jestem po środku. Widzę obe
strony medalu :) I nigdy nie przyjmuję ich artykułów w ciemno, bo
mam wystarczającą więdzę, żeby to co mnie interesuje zweryfikować.

> A czym się różni padnięcie macierzy RAID 0 od padnięcia dysku
> (jednego, osobnego) ?? Tak czy owak tracisz dane.

Pisałem już: w przypadku pojedynczego dysku można próbować
wymieniać elektronikę/mechanikę i jest spora szansa, że to
zadziała. Z macierzą trzeba jeszcze przebrnąć przez etap jej
reanimacji. Przeciętny kontroler zauważy zupełnie inny dysk i
macierzy nie odtworzysz.

> A odnosnie wydajności - to ja widze duży wzrost.

*Duży* to pojęcie względne. Wzrost wydajności jest prawie w każdym
przypadku (mowa o RAID 0). Kwestia: jak duży jest ten wzrost?
Widziałem macierze na których przyrost wydajności sięgał 95%. Ale
ostatnio coraz częściej czytam opinie rozczarowanych osób, które
poza samą frajdą skonstruowania czegoś takiego nie osiągnęły
wiele.

> przykładowo nagrywanie płyty z 48x powodowało dość duże
> zamulenie systemu; teraz działa to wszystko całkiem płynnie

To akurat świadczy tylko o niskiej wydajności twojego systemu
dyskowego (może zapomniałeś o DMA). Nagrywanie płyty z taką
prędkością nie wymaga od przeciętnego nowego dysku wiele wysiłku.
Bez problemów poradziłby sobie z obsługą kilku takich nagrywarek
jednocześnie :) Mój dysk podczas nagrywania płytek wyraźnie się
nudzi - mogę bez odczucia jakiegokolwiek spadku wydajności robić
kilka innych rzeczy.

--
                        Pozdrawiam, Sniper