Re: Warto robic Raida ?

Autor: kpawel <Adres_at_W.Stopce>
Data: Thu 12 Aug 2004 - 13:15:48 MET DST

Dnia 2004-08-12 12:51 użytkownik Sniper wspólnie i w porozumieniu z
klawiaturą, na szkodę ogółu, nastukał:

> Nic nie zrozumiałeś. 2 dyski to 2x większe prawdopodobieństwo, że
> któryś z nich padnie. Odtworzyć potem takie coś graniczy z cudem.
> Jeden dysk jest łatwiej reanimować. Poczytaj o RAIDzie, zrozumiesz
> na czym polega stripping.

Statystycznie licząc - tak. Ale ja kupiłem 5 dyskówi i wszystkie
działają, a kolega kupił 1 i mu padł po miesiącu.
Więc informacje typu "2x większe prawdopodobieństwo, że dane polecą"
jest jak najbardziej słuszne, ale nie należy z tym przesadzać.

> Rozumiem, że jesteś na tym etapie :) Ale spoko - to nie wstyd.
> Kiedyś też czytałem CHIP'a, miałem prawie wszystkie numery od
> pierwszego włącznie. Wbrew temu co ci się wydaje, piszą tam wiele
> mądrych rzeczy, o których pewnie nie masz jeszcze pojęcia ;)

tak OT:
Zdarza się, że czasami pomijają pewne aspekty (dodatnie jak i ujemne).
Swego czasu był tam test nagrywarki Samsung SW-206. Sam miałem taką
nagrywarkę i po przeczytaniu opisu, który av puhwn nie zgadzał się ze
stanem rzeczywistym zaprzestałem bezmyslnie wierzyć w to co piszą.
[napisze jeszcze, że testowali konkretnie taką samą nagrywarke, a nie
jakiś specjalny model; to chyba był PCWK]

> Wracając do RAID'ów - ja takie rzeczy testuję w praktyce, wiem co
> się dzieje jak padnie RAID 0. Jak doświadczysz tego na własnej
> skórze, zrozumiesz o czym piszę. Takie rozwiązanie jest dobre
> tylko i wyłącznie na system i pliki tymczasowe. Do przechowywania
> danych się nie nadaje.

A czym się różni padnięcie macierzy RAID 0 od padnięcia dysku (jednego,
osobnego) ?? Tak czy owak tracisz dane.
Ja rozwiązałem ten proglem dokładając trzeci dysk (mój stary). Mam 2x160
na raid 0: system, smiecie, pierdoły, rzeczy ściagniete z internetu,
itp. I 60GB na archium i to co mnie interesuje.

A odnosnie wydajności - to ja widze duży wzrost. Nie mówie tutaj o
testach na benchmark.pl czy w PCWK, tylko o codziennym (normalnym, bądź
nie) uzywaniu peceta. (przykładowo nagrywanie płyty z 48x powodowało
dość duże zamulenie systemu; teraz działa to wszystko całkiem płynnie)

--
Pozdrawiam
Paweł Konarski < kpawel >