Re: Ma³y Pecet

Autor: szpon <szpon_at_nospam.gazeta.pl>
Data: Thu 12 Aug 2004 - 00:17:31 MET DST

> Nie wiem jaki zasilacz wstawiæ. Mam prawie nowego codegena, ale
> wola³bym zastosowaæ co¶ mniejszego i pewniejszego. Pomy¶la³em o
> zasilaczach znajduj±cych siê w u¿ywanych komputerach Siemensa z

Od Codegena raczej by³by lepszy u¿ywany zasilacz 235/260W - z tych
montowanych 3-4 lata temu w komputerach. Niby 235W a ma ca³kiem dobre
zabezpieczenia przeciwprzepiêciowe (wypróbowa³em wielokrotnie ;-)) i u mnie
bezproblemowo, przez 5 lat wytrzyma³ pracê 24 / 7 w zestawie z dwoma
dyskami, nagrywark± i DVD oraz kilkoma innymi kartami rozsze¿eñ (na gie³dzie
dostaniesz taki zasilacz za 20-30z³). Gdyby nie to, ¿e nie posiada³ on dod.
kabla zasilaj±cego P4, to nadal u¿ywa³bym go z powodzeniem.
Aby go upchaæ wew. ja bym proponowa³ pozbyæ siê obudowy i zamontowaæ gdzie¶
w obudowie same bebechy (oczywi¶cie nie zapominaj±c o pod³±czeniu
odpowiedniego kabelka do masy).

> pok³adzie, przywo¿onych obecnie w du¿ych ilo¶ciach z Niemiec. Maj± one
> porz±dny zasilacz, ale niestety niezbyt mocny. Wytrzyma?
Ma min. 235W - wytrzyma (w takiej konfiguracji komputera) a i pewnie
poci±gnie bardziej rozbudowane (jak pisa³em mój 235W ostatnie 1,5 roku
wytrzymywa³ AthlonaXP1600, 2xHDD, CDRW, DVD, Radeon 9100 itd.).

> Poniewa¿ w obudowie nie ma zbyt du¿o wolnego miejsca, a
> komputer ma byæ cichy, muszê rozwi±zaæ sposób wentylacji. Najwiêkszy
> problem bêdzie z odprowadzeniem ciep³a z procesora. jest on
> zastawiony zasilaczem i nie ma mo¿liwo¶ci wstawienia dodatkowego
> wentylatora w jego pobli¿u. Pomy¶la³em,
> ¿e zamiast wdmuchiwaæ powietrze na radiator lepiej by³oby je z niego
> wyci±gaæ i skierowaæ rur± na zewn±trz. Nie wiem jednak czy nie
> pogorszy siê wtedy zbytnio efektywno¶æ zestawu ch³odz±cego. Mo¿e kto¶
> zrobi³ tak u
> siebie zechcia³ by siê podzieliæ wiedz±?

Dobrze kombinujesz, ale z do¶wiadczenia wiem, ¿e bardziej efektowne jest
szczelne za³o¿enie rurki na wiatrak i wyprowadzenie jej na zawn±trz, tak by
do ch³odzenia procesora by³o pobierane powietrze z poza obudowy i nie
miesza³o siê z ogrzanym w kompie przed przej¶ciem przez wiatrak. Nie wiem
jakich rozmiarów jest ta obudowa, ale domy¶lam siê, ¿e nie wielka. Dlatego
dodatkowo polecam zakup jakiego¶ wiatraczka na 486 / Pentium i
umiejscowienie go gdzie¶ w okolicy radiatora proca, tak by zasysa³ gor±ce
powietrze i kierowa³ w jak±¶ szczelinê / otwór (nie chodzi tu o ch³odzenie
proca ale o pozbycie siê gor±cego powietrza zanim zacznie docieraæ np. do
dysku).

--
< Piotr "Szpon" Slawinski