Re: kondensatory na plycie

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_waw.pdi.net)
Data: Wed 11 Feb 2004 - 02:19:34 MET

On Tue, 10 Feb 2004 22:44:45 +0100, "Dziki" <dziki-pl_at_wpUSUN.pl>
wrote:

>Witam
>Mam taki oto problem i moze doradzicie mi co z tym fantem zrobic a
>mianowicie jest kilka kondensatorow na mojej plycie glownej z ktorych
>delikatnie zaczyna wydobywac sie elektrolit i moje pytanko brzmi czy warto
>to wogole wymienic czy nie ma to sensu bo i tak plyta nie "pozyje" juz
>dlugo.

Zgaduj zgadula - jak dali badziewne kondensatory to reszty prima sort
tez nie dali. Z drugiej strony malo jest elementow na plycie glownej
ktore mozna tak popisowo spieprzyc jak elektrolity - z wyksztalcenia
elektronikiem - technologiem jestem wiec z grubsza kojaze ktore
elementy sa bardziej zawodne a ktore mniej...

Czyli mozna probowac. Tyle ze wylutowanie elementu z plyty
wielowarstwowej nie jest takie proste - zwykle przylozenie lutonicy
moze spowodowac uszkodzenia wewnatrz struktry laminatu. Zeby miec
realne szanse nalezy po pierwsze wyciac element uszkodzony
pozostawiajac tyle z koncowek zeby szczypcami czy penseta dalo sie
chwycic - bo wowczas mozna po jednej koncowce wylutowywac. Po drugie -
warto przed wylutowywaniem i wlutowywaniem nowyh elementow wstepnie
podgrzac jesli nie cala plyte to przynajniej okolice miejsca
lutowanego - zmniejszy to naprezenia termiczne w laminacie i ryzyko
pekniec. W porzadnych serwisach grzeje sie cala plyte wstepnie do 120
stopni, jak do 60-80 stopni na ciut rozleglejszym jak lut obszarze
podgrzejesz to tez troche szanse ci to zwiekszy (opalarka na pierwszym
biegu, suszarka do wlosow na full albo pare centymetrow nad kuchenka
elektryczna...). Jak sie nie uda - nowa plyta kosztuje zlotych
kilkaset, pare nowych elektrolitow - zlotych kilka. Jak nie liczyc
wlasnego czasu (czyli albo masz czasu wiecej jak kasy albo traktujesz
to w kategoriach sportowych - czy sie uda albo nie - dla wlasnej
satysfakcji i doswiadczenia) to warto sprobowac - szansa zysku jest
znacznie wieksza niz ryzyko porazki.

--
Darek