Re: Codegen wywala korki - roznicowo-prad.

Autor: Sławomir Stępniak (slaw1step1_at_poc1zta.onet.pl1)
Data: Mon 26 Jan 2004 - 20:02:32 MET

In news:bv3k4t$6pf$1_at_news.lublin.pl , Brunio wrote:
> zasilacz Codegen serii 300xx 400W 12cmFan. Wyrzuca bezpiecznik glowny
> (roznicowo-pradowy-30mA) zaraz po wlozeniu kabla do zasilacza (dokladnie
[...]
> W serwisie mowia ze mam cos z instalcja w domu - moze i tak tylko dziwne
> ze problem mam tylko z tym (modelem) zasilaczem. Pozniej ze to problem z
> listwa (warystor) - ale bez listwy tez to samo. Moge miec jeszcze
[...]
> Moge jeszcze kupic inny zasilacz - i nie wykluczone ze tak to sie
> skonczy; narazie jednak mam ten.
> [...]

Szczególnie właśnie w zasilaczach komputerowych występuje zjawisko
upływności. Część prądu (kilka mA) zamiast z przewodu fazowego (L) do
zera (N) wpływa do PE. A wyłączniki różnicowo - prądowe to akurat
badają. Te 30 mA to wartość przy której powinny wyłączyć na pewno.
Ponieważ występuje pewien zakres wyłączania, rozrzuty parametrów,
to może zdażyć się, że wyłącza już przy ~15 mA.
Kilka (czasem starczy 3) komputerów może być dość. Jeden raczej nie.
Ale skoro jest to wyłącznik 'główny' czyli wspólny dla całej
instalacji, sumują się w nim upływności innych urządzeń w domu,
oraz samej instalacji. Dla próby powyłączaj (z gniazdek) inne
urządzenia, szczególnie te mające kontakt z wodą (pralka,
podgrzewacz wody). Jeśli sam komputer też będzie powodował
zadziałanie, to rzeczywiście, albo zasilacz do kitu, albo
egzemplarz różnicówki z tych 'przewrażliwionych'. Mógłbyś jakiegoś
elektryka poprosić o przetestowanie jej, przy jakim prądzie
różnicowym już działa. Jak za szybko, to wymienić.
I jeszcze jedno, może ona oprócz różnicowego, ma też działanie
nadprądowe (w oznaczeniu, na końcu taki napis ...B16, ewentualnie
C zamiast B lub 10, 20, 25..). Może zasilacz przy załączeniu robi
takie krótkotrwałe minizwarcie (przeciążenie), które ją wyłącza.
No i wtedy możnaby też próbować wymienić. Najlepiej jednak
weź jakiegoś elektryka, niech to obejrzy na żywo.
Zasilacz oczywiście też możesz wymienić na jakiś lepszy, nie
zaszkodzi, ale niewykluczone, że to sprawy nie rozwiąże.

--
Pzdr.:Sławomir Stępniak:. slaw1step1_at_poc1zta.onet.pl1 (ale bez cyfr)