Re: Duzy RAID

Autor: T. (cashu_at_usun.mnie.wp.pl)
Data: Tue 23 Sep 2003 - 16:33:09 MET DST

Użytkownik JohnyS <superguy_at_poczta.onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:q0o2hnh1gkp.dlg_at_www.tujko.pl...
> Zakladam, ze jak chcesz kupic 4 dyski, to nie masz sATA i wszystkie dyski
> chcesz puscic na RAID0 (max wydajnosc)
> Po pierwsze - po co Ci to. Pracuje na Raidzie juz pare lat.
> W tym czasie padly mi 3 dyski i 3xstracilem wszystkie dane.
> Najpierw mialem 2xIBM207030, teraz 2xBIV 40GB.
Dlatego zawsze chciałem zrobić takie coś na dyskach 5400 obrotów, ale coś
nie ma 120GB 5400obr :(

> Na IBM przyrost byl spory, na baskach jest strasznie cienko.
Na razie odpalałem na 2 dyski seagate (zwykłe stare rumple) i przyrost był
porażający.

> Kazdy z dyskow mam na osobnym kanale.
> Jak podlaczysz po dwa dyski na kanal, to same beda sie dlawic.
> Poza tym ryzyko, ze wszytko pojdzie z dymem jest bardzo duze.
> Jeden dysk nawali i mozesz sie pozegnac (Chyba, ze zrobisz 0+1)
Tego też się boję ale nie stać mnie na raid 0+1 a na kontroler 5 i jeden
zapasowy dysk też nie. Zwłaszcza że byłoby to raczej SCSI.

> Jezeli chodzi o partycje, to nie wiem jakie sa ograniczenia, ale
> podejrzewam, ze bedziesz mogl zrobic jedna partycje 480GB.
Ja też podejrzewam, ale np PQMagic 8.0 się chwali że obsługuje partycje do
160GB. Nieco mało, stąd moje zapytanie.

> Przy takiej partycji cluster bedzie mial 64kb, albo wiecej.
> Moja partycje systemowa ma 8GB wtedy cluster ma 4KB. Najwieksza partycje
> mam 30GB(cluster 16KB).
> Zakladajac, ze masz 1000 plikow ponizej 4KB. Na partycji z clusterem 4KB
> zajmuja one 4000KB, a u Ciebie zajmowaly by 64000KB (mowie tylko o FAT32,
> bo nie jestem pewien, czy przy NTFS jest tak samo).
> wg mnie taka macierz ma sens tylko, jesli robisz jakis serwer z MP3 i
> filmami w sieci i nie martwisz sie, jak wszytko padnie.
Potrzebuję to właśnie na filmy. Wiem jak to wygląda ze stratą miejsca ale
małych plików będzie tu stosunkowo nie dużo (napisy+pliko *.nfo).

T.