Re: Duzy RAID

Autor: JohnyS (superguy_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 23 Sep 2003 - 14:55:02 MET DST

23-9-2003 godz. 14:03 T. napisał(a):

> Witam!
>
> Mam taka sprawę. Mam płytę z raidem i chciałbym do niej dokupić kilka
> dysków. Najlepiej 4 dla max wydajności. Chciałbym jednocześnie aby te 4
> dyski tworzyły jedna macierz. Dodatkowo chciałbym żeby partycje były na nich
> jak największe. Załóżmy że kupiłbym 4x 120GB. Jakie problemy mogę napotkać
> przy budowaniu takiej konfiguracji? Jak zachowa się system plikowy [NTFS,
> FAT32]? System do obsługi to coś z windowsów (najlepiej XP lub 98). I proszę
> bez rad w stylu: zainstaluj linuxa to pójdzie, bo takie rozwiązanie odpada.

> [...]

Zakladam, ze jak chcesz kupic 4 dyski, to nie masz sATA i wszystkie dyski
chcesz puscic na RAID0 (max wydajnosc)
Po pierwsze - po co Ci to. Pracuje na Raidzie juz pare lat.
W tym czasie padly mi 3 dyski i 3xstracilem wszystkie dane.
Najpierw mialem 2xIBM207030, teraz 2xBIV 40GB.
Na IBM przyrost byl spory, na baskach jest strasznie cienko.
Kazdy z dyskow mam na osobnym kanale.
Jak podlaczysz po dwa dyski na kanal, to same beda sie dlawic.
Poza tym ryzyko, ze wszytko pojdzie z dymem jest bardzo duze.
Jeden dysk nawali i mozesz sie pozegnac (Chyba, ze zrobisz 0+1)
Jezeli chodzi o partycje, to nie wiem jakie sa ograniczenia, ale
podejrzewam, ze bedziesz mogl zrobic jedna partycje 480GB.
Przy takiej partycji cluster bedzie mial 64kb, albo wiecej.
Moja partycje systemowa ma 8GB wtedy cluster ma 4KB. Najwieksza partycje
mam 30GB(cluster 16KB).
Zakladajac, ze masz 1000 plikow ponizej 4KB. Na partycji z clusterem 4KB
zajmuja one 4000KB, a u Ciebie zajmowaly by 64000KB (mowie tylko o FAT32,
bo nie jestem pewien, czy przy NTFS jest tak samo).
wg mnie taka macierz ma sens tylko, jesli robisz jakis serwer z MP3 i
filmami w sieci i nie martwisz sie, jak wszytko padnie.

--
ASUS A7V266-E; XP2000+; Noise Control Silverado
Live! 5.1 PLATINUM+Logitech Z-680