Re: Zle sektory na dysku

Autor: tonery (tonery_at_gazeta.pl)
Data: Thu 22 May 2003 - 16:47:56 MET DST

Użytkownik "Sniper" <sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:baiku2$st7$1_at_news.onet.pl...
| Producenci przygotowują swoje talerze w bardzo zaawansowanym procesie
| produkcyjnym, składającym się z wielu faz wspólnie dążących do
| ukształtowania (napylenia) powierzchni magnetycznej. W żadnej ze
| specyfikacji nie spotkałem się z określeniem, iż ten etap nazywany jest
| formatowaniem niskopoziomowym (jeżeli dotarłeś do dokumentów, które to
| potwierdzają, chętnie przeczytam).
------
Konia temu kto pokaze iz napisałem ze ukształtowanie powierzchni
magnetycznej to formatowanie niskopoziomowe!!!
Kolego wypisujesz o małym skrawku procesu produkcyjnego i chcesz mi wmówić,
iż tak własnie napisałem. Formatowanie niskopoz. jest jednym z procesow
produkcji. Wiec prosze nie zarzucac mi czegos o czym wogole nie pisałem.
------

| Nie mam pojęcia gdzie to wyczytałeś. Akurat nie mogę znaleźć specyfikacji
| interfejsu IDE, bo zweryfikowałbym to co piszesz. Niewątpliwie zrobię to w
| wolnej chwili. Ale dam sobie głowę uciąć, że nie ma tam słowa na ten
temat.
| Może się mylę...
-------
Wiec polecam ksiazkię Scotta Muelera (przekład wydało kiedys wydawnictwo
Helion pod nazwa bodajze "Rozbudowa i naprawa komputerow..."). Potem mozemy
polemizowac.

| Rozumiem, ale chyba nie zupełnie to miałeś na myśli. W czasach 8-bitowych
| PC/XT komputery nie zawierały supportu dla dysków twardych zaszytego w
| BIOS'ie płyty głównej. Znajdował się on w pamięci ROM na dodatkowej karcie
| rozszerzającej. Niektóre z ostatnich kart interfejsu ST506 (lub ST506/412)
| zawierały wbudowaną nieulotną pamięć RAM (chyba coś w stylu Flash) która
| zawiarała listę znanych dysków wraz z ich parametrami umożliwiającymi
| przeprowadzenie procedury low-level format. A tryb rzeczywisty o którym
| piszesz, był niczym innym jak komendą "GO" uruchamianą z poziomu
debuggera.
-----
Pożal sie Boze PC XT 8-bitowym komputerem ?! Moze jeszcze z procesorem 8086
;) Coś Ci swita o procesorze 8088, ale zeby odrazu cały komputer PC XT był
8-bitowy !!! Co do reszty w pełni sie zgadzam.

| Tutaj to już kompletnie coś pomieszałeś. Przerwanie 13h (czyli 19
| decymalnie) jest wykorzystywane do adresowania dysków.
| Jego rozszerzone funkcje zostały wykorzystane by obejść ograniczenie
| parametrów określających geometrię dysków (16 384 cylindry, 16 głowic i 64
| sektory) dających maksymalną pojemność dysków ok. 8,4 GB. Jedyny wspólny
| związek jaki mają z formatowaniem, to określanie konkretnych sektorów na
| dysku.
------
Moze nie tyle pomieszałem co nie wyjasniłem do konca omawianego temtu.

Michał