Re: Temperatura procka

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Sun 04 May 2003 - 16:40:06 MET DST

kpawel wrote:
> Aha. Bo chcę zrobić sobie układ, który będzie sterował prędkością
> wiatraczka w zależności od temperatury procka.

Z równoległym dobieraniem się do diody termicznej w procesorze przez
elektronikę płyty głównej i twoją może być problem. W sumie jak do takich
zastosowań powinien ci wystarczyć termistor, albo termopara włożone pod
radiator, blisko procka, ew. w wyfrezowanym w podstawce radiatora rowku,
można by też przewiercić cienkim wiertłem radiator na wskroś przez środek
stopki i wtedy byś się dobrał do centrum nie psując zbytnio przewodności
cieplnej radiatora. Przetestuj najpierw nieinwazyjną wersję porównując
wskazania termistora ze wskazaniami diody wewnątrz procesora (wg.
software'u). Jeżeli software i układy na płycie są poprawnie
wykalibrowane, to różnica będzie rzędu kilku °C przy pełnym obciążeniu, a
w idle mniejsza - i to powinno wystarczyć.

> No chyba, że są jakieś wyjątkowo ciche wiatraczki - o których nie wiem.

Generalnie to wiatrak 80mm na stosownym radiatorze powinien być cichszy od
takiego, co ma 60mm, bo do tej samej skuteczności chłodzenia ukłądu
wiatrak-radiator wystarczą mniejsze obroty.

> Dodatkowo mam jeszcze jeden w zasilaczu (jest w miarę cichy) i w karcie
> graficznej (Prolink PixelView GeForce 4 Ti4200 - zmora; cholernie
> głośny). Mój komputer chodzi prawie cały czas i jest denerwujące to
> buczenie...

Uhum ... rezystory 50Ohm/2W rulez! :-) Po starannym sprawdzeniu, że
wszystko jest stabilne ze stosownym marginesem bezpieczeństwa.

--
Pozdrówka,
        Artur