Re: Wyciszanie SZAFKI z kompem

Autor: Paweł 'Róża' Różański (rozie_at_priv.onet.pl)
Data: Sat 26 Apr 2003 - 21:51:31 MET DST

tauron0_at_op.pl wrote in news:12f0.000008e3.3eaaa78e_at_newsgate.onet.pl:

> Od razu zrobiło się ciszej (szczególnie wysokie częstotliwości
> od dysku). Teraz jednak chciałbym jeszcze bardziej wszystko wyciszyć,

  Po pierwsze, to koniecznie spróbuj odizolować obudowę od szafki
(chodzi o nóżki). Stara podkładka pod mysz powinna być dobra...

> 1. chcę wykleic/wybic wnetrze szafki czyms
> dźwiękochłonnym. Myślałem a korku, styropianie, jakiejs gąbce - co
> lepsze ?

  Spróbowałbym paletami od jajek (zwane dalej wydmuszkami). Takie z
szarego kartonu. Tanie (darmowe - albo idziesz do sklepu i ładnie
prosisz, albo zbierasz w domu), porowate, tłumią nieźle (często garaże
przerabiane na sale prób są tym wykładane). O tyle lepsze od korka, że
mają niepłaską powierzchnię - korek tłumi, ale nie wszystkie
częstotliwości, a dźwięk się odbija.
  Z ww. stawiam na korek - styropian tłumi gorzej, a gąbka musiałaby
być gruba, żeby coś dała...
  No i w ogóle przy tłumieniu najlepsze efekty uzyskuje się stosując
naprzemiennie powierzchnie miękkie i twarde (np. gąbka i korek),
najlepiej możliwie pozałamywane, czyli deska od szafki, potem gąbka
(1cm), korek (ok. 3mm), gąbka (1cm) i na to wydmuszka powinno być
rewelacyjne. Ale chyba nie jesteś ekstremistą? ;-)

> 2. chcę uszczelnić drzwiczki - jak, może takie
> uszczelnianie do okien, ale gumowe czy piankowe ?

  Nie przesadzaj. Jak na drzwiczki dasz wydmuszkę, to powinno
wystarczyć - ładnie rozproszy dźwięki, a hałas to nie wiatr, żeby się w
szczeliny wciskał. :-)

> 3. Największy hałas dobiega z tylu biurka - wyciety otwor w
> tylniej sciance biurka, biurko troche odsuniete od sciany. chce
> zbudowac cos w stylu "zaslony" np. z korka, oczywiscie niezbyt
> szczelnej, zeby powietrze z zasilacza mialo jak wylatywac.

  Zamiast zasłony (odgrodzenia) proponowałbym coś takiego, żeby dźwięk
'grzązł'. Może na początek wydmuszkę? ;-)

> Jak
> duza przestrzen powinienem z tylu zostawic - np. 20-60-50 cm
> wystarczy ?

  _Przynajmniej_ 20cm. Najlepiej z 40cm...

> I jeszcze jedno, uprzedzając pytania - temperatura w obudowie
> wzrosla tylko o 1-2 stopnie, moze dlatego, ze szafka duza (13 cm
> miejsca po bokach obudowy), drzwiczki niezbyt szczelne, no i z
> tylu brak scianki biurka Pozdr.

   Te 1-2 stopnie to po jakim czasie? Na procu, czy w obudowie?
Jak po kilkunastu godzianch i faktycznie w obudowie, to OK.

ps. Do klejenia polecam Minutex - tani, trzyma świetnie i od biedy daje
się usunąć w razie czego, więc do eksperymentów dobry. Uwaga: zarówno
klej, jak i wydmuszka są łatwopalne, więc radzę przemyśleć, bo w razie
np. spalenia się zasilacza może być bardzo niefajnie (regularny pożar).

--
/****   Muszą nas policzyć przed wstąpieniem do UE.  ****\
*****      Za 10 lat zobaczymy ilu to przeżyło.      *****