Re: wiarygodny pomiar...?

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Sat 22 Feb 2003 - 18:20:23 MET

usun wrote:

> Jaki pomiar temperatury procesora jest najbardziej
> wiarygodny ?
> Czy ten
> - podawany przez BIOS ?
> - podawany przez aplikację systemu np. Windows ?

Dowolny z nich, o ile uda ci się go potwierdzić niezależnie jakimś innym
pomiarem.

Chipy na różnych płytach są lepiej lub gorzej udokumentowane, ich
kalibracja czasem jest w porządku, a czasem zawiera "poprawki" np. na to
że termistor jest umieszczony w sockecie Athlona, czyli dzieli go pewien
dystans od jądra.

Najpewniejsze są termistory na kablu podłączane do płyty, bo te zawsze
możesz sprawdzić - woda z lodem 0°C, w ręku ok. 36°C, wrzątek ~100°C,
zamrożona stężona solanka w punkcie topnienia ok. -21°C.

Dość dobre mogą być odczyty z diod wewnątrz procesora (Intele, nowsze
Athlony (nie miałem okazji osobiście potestować)). Jeśli masz dobrze
skalibrowaną czujkę (termistor), to pomiar temperatury procesora możesz
sprawdzić wsuwając delikatnie końcówkę pod radiator, jak najbliżej jądra
procesora (ale nie *między* radiator a rdzeń procesora). Tu się przydaje
cierpliwość, oraz narzędzia do zbierania danych i robienia wykresów.
Pomiary należy robić przy procesorze nieobciążonym (z włączonym
"chłodzeniem" programowym), oraz obciążonym czymś naprawdę
zoptymalizowanym na grzanie (polecam pakiet CPUburn, a w nim burnP6,
burnK7 (stosownie do typu procka), burnMMX i burnBX). Temperatura CPU
podawana w BIOSie (po ustaleniu) powinna leżeć gdzieś pomiędzy - AFAIK w
BIOSie nie działa chłodzenie programowe, ale też nie pisano go z myślą o
zajęciu obliczeniami dokładnie wszystkich jednostek wykonawczych.

Pozostałe odczyty (temperatury chipsetu, regulatora napięcia itp.) bywają
czasem dziwne i nie zawsze odpowiadają czemuś rzeczywistemu. Np. na
SY 6BA+III temperatura z trzeciego sensora rosła gdy: zwiększałem
obciążenie CPU (+2÷4°C), zmniejszałem obroty wiatraka (+10÷15°C),
otwierałem okno i wpuszczałem zimne powietrze (+tyle, o ile spadła
temperatura w pokoju). Dziwne i chyba nieużyteczne :-)

--
Pozdrówka,
        Artur