Re: Moc zasilacza

Autor: Alchemist (al_at_alchemia.net.pl)
Data: Thu 17 Oct 2002 - 12:19:05 MET DST

W poprzednim odcinku: <3DAE81DF.29E62A11_at_magsoft.com.pl>
 Radoslaw Sokol wykaligrafowal\a:

> Bo do dokładnego sprawdzenia zasilaczy trzeba by mieć odpo-
> wiednio dużą ich partię oraz dobry sprzęt.

Nareszcie sensowna odpowiedź.

> Najlepszym sposobem byłoby podpięcie odpowiedniego obciążenia
> rezystancyjnego regulowanego i sprawdzanie _dobrym_ miernikiem
> poziomu napięć -- od jakiej mocy zaczynają się obniżać.
> Z oczywistych względów nikt tego nie zrobi.

Dla mnie nie takie oczywiste. Czytając grupę doszedłem do wniosku, że są tacy
którzy pomierzyli to jakoś.

> Zazwyczaj sumuje się po prostu możliwe obciążenia _istotnych_
> linii zasilających (+5V, +12 V, +3.3V) pomijając inne -- co
> już jest dobrym wskaźnikiem realnego maksymalnego obciążenia.
> Poza tym wielu producentów (nie wiem, czy nawet nie Codegen)
> małym druczkiem na zasilaczu 300 W wyraźnie pisze, że ta moc
> to maksymalna chwilowa moc rozruchowa i że np. trwała moc
> maksymalna wynosi do 225 W (w teorii).
[...]
> Weź pod uwagę, że tak naprawdę nie liczy się aż tak bardzo moc
> uzyskiwana przez zasilacz (która rzeczywiście może się różnić
> w zależności od marki zasilacza) -- bo trudno jest znaleźć
> komputer wymagający ponad 150 W (choć są takie). Ważniejsza
> jest niezawodność i odporność zasilacza. Wystarczy poczytać
> grupę aby stwierdzić, że Codegeny albo padają same z siebie
> czasem, albo wystarczy im do tego drobne przepięcie z sieci
> zasilającej. Enlighty są jednak odporniejsze.

To rozumiem i nie zaprzeczam, natomiast z tymi Codegenami jest IMHO tak jak
z ECSami - w zależności od modelu, rewizji i aktualizacji BIOSu - raz lepiej
raz gorzej, trzeba też wiedzieć co się z czym nie lubi i tyle.
BTW już znalazłem też na zasilaczu Cedegen +3.3V, +12V max 165W; -5V,-12V max
9.6W a zasilacz 300W.
BTW2 U nas padły zarówno Codegeny jak i Enlight od przepięcia

> Jakiego gniazdka i jakim miernikiem?
[...]
> Obciążane były _wszystkie_ linie?

Teraz się go czepiasz. Sam pisał że się *dokładnie* na tym nie zna i pisze to
co widział. IMVHO zasilanie szło przez watomierz a napięcia DC były mierzone
jakimiś multimetrami.

Marcin

--
 A.L.C.H.E.M.I.S.T.:
 Artificial Lifeform Calibrated for Hazardous Exploration /