Re: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Mon 30 Sep 2002 - 15:29:01 MET DST

On Mon, 30 Sep 2002, Jacek wrote:

>+ Po zakupieniu nowego zaplombowanego komputera[...]
>+ zmuszony jestem te blomby zerwac.
>+
>+ Serwis na to mowi, ze jako punkt serwisowy nie przyjmie komputera bez
>+ plomb do naprawy, gdy sie zepsuje
>+ i oczekuje wplaty 40 zl za montaz kazdego nowego podzespolu.

 Jako aktywny uczestnik dyskusji o gwaracjach na *.prawo:
http://groups.google.com.pl/groups?as_q=&num=100&as_scoring=r&hl=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+Google&as_epq=&as_oq=gwarancja+gwarancj%EA+gwarancje+gwarancji&as_eq=&as_ugroup=*.prawo&as_usubject=&as_uauthors=golfmaster@poczta.onet.pl&as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2000&as_minm=2&as_mind=12&as_maxy=2002&as_maxm=9&as_maxd=30

...powinieneś wiedzieć że gwarancja nie jest obligatoryjna
a zakres umowy gwarancyjnej strony ustalają dowolnie (jedynie
*o ile nie ma* pewnych zapisów to obowiązują zapisy KC - np.
czas gwarancji).
[...]
>+ Czyli aby przystosowac moj komputer do uzytkownia,
>+ serwis usiluje ode mnie zadac wydatkowania dodatkowo
>+ kwoty ok. 560 zl ,
>+ jakkolwiek podzespoly sa moje, ja i kazdy uczen szkoly podstawowej,
>+ umie je zamontowac.

 Jakby ci to napisać... Było spytać jakiegoś praktyka :]
*Prawie na pewno* zacząłby rozmowę "co kupić" od uwagi
"byle nie plombowane".
 Jakkolwiek by to gorzko nie brzmiało - pewnie i tak
wiedziałbyś lepiej :[

 Zakładając że chcesz korzystać z ochrony reklamacyjnej (tak
gwarancji jak i rękojmi - niech mi nikt nie mówi że sprawa
zwrotu sprzętu który nosi ślady *samodzielnego rozbierania*
jest do wygrania !) to właśnie dałeś się uziemić :(
[...]
>+ W warunkach gwarancji jest zapis:
>+
>+ 2. Jednostka centralna powinna posiadac dwie nieuszkodzone plomby
[...]
>+ A zatem gwarant./producent
>+ nie twierdzi, ze traca uprawnienia z tytulu gwarancji,
>+ ale mi grozi, ze takie uprawnienia moge utracic.
>+
>+ Nie wymienia tych przypadkow, kiedy grozba zostanie spelniona,
>+ zatem dopuszcza sie niedozwolonego dzialania polegajacego na

 Nie grozi, pozostawia do własnego swobodnego uznania.
[...]
>+ Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
>+ uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

 Mogą. Ale sam się zgodziłeś...

>+ Dodatkowo gwarant/producent komputera mi grozi,
>+ jakkolwiek sam jako importer/kupujacy podzespoly uzyte do zlozenia
>+ komputera, kupuje je objete indywidualnymi gwarancjami
>+ na dysk twardy, dozywotnia na pamiec, cd, plyte glowna, procesor itd.

FYI: w DG takie coś ("składanie") właśnie nazywa się "produkcja".
 Nic nie poradzę (na to że miewamy hm... różne poglądy na
kwestie prawne - również [nic nie poradzę])
[...]
>+ usiluje wykorzystac obowiazujacy stan wiedzy i techniki,
>+ dla przysposobienia sobie nieuzasadnionych dochodow,
>+ majac swiadomosc, ze uzytkownik zamierzajacy dokonac rozbudowy

 To się nazywa "zawarcie korzystnej umowy" ;>
 Niestety - kupienie sprzętu plombowanego (co najczęściej
oznacza sprzęt firmowy - lub wręcz przeciwnie, "makrokeszowy")
oznacza że godzimy się na takie warunki :(
[...]
>+ Zatem jestem zainteresowany swobodnym dysponowaniem moja rzecza i
>+ dokonywanie tych modyfikacji, ktore sa polecane, zalecane i zgodne z
>+ obowiazujacym stanem wiedzy techniki, bez udzialu gwaranta
>+ i bez narazania mnie na nieuzasadnione koszty i oplaty.

 Informuję cię że regularnie tak robię: skoro uznałeś że
nie jest dla ciebie problemem poskładanie elementów, to
dlaczego tak nie zrobiłeś ??
 "Dysponowałbyś swobodnie"...

>+ Producent/gwarant nie moze jako podstawy swoich zapisow przyjmowac
>+ ryzyka handlowego, gdyz instalacja , montaz wymienionych podzespolow nie
>+ wymaga wiedzy specjalistycznej, czego dowodem jest dolaczanie przez
>+ gwaranta do komputera plyty ze sterowownika do karty graficznej,
>+ muzycznej, plyty glownej i godzenie sie ze uzytkownik
>+ samodzielnie dokona instalacji.

 Tak po cichu (bo nie wiem) spytam czy kupiłeś komputer
*z systemem* ("firmówki" często mają preinstalowaną konfigurację
z kompletem driverów) czy "komputer bez systemu" ??
 I czy masz "gwarancję na system" ?? (bo dyskusje na *.prawo
to ja pamiętam... ;))

>+ Producent gwarant formalnie nie jest producentem komputera,
>+ gdyz zaden z podzespolow nie zostal przez niego wyprodukowany,

 Niewątpliwie najkrytyczniejszym producentem jest kopalnia
piasku... (nie żartuję - CEMI sprowadzało piasek z Mongolii).
 Tylko według prawa do bez znaczenia - jeśli produkcja
(z woli producenta) polega na nalepieniu naklejki - to to
*jest* produkcja. Dotyczy równiez producentów podzespołów :]
[...]
>+ A zatem grozba producenta komputera i gwaranta jest tak prawnie
>+ niedopuszczalna, jak i nie jest wiazaca,
[...]
>+ Zatem chcialbym uznac taki zapis za prawnie niedopuszczalny, naruszajacy
>+ prawa konsumencie, jak i niezgodny ze stanem wiedzy i techniki,
[...]
>+ Czy jest zatem szansa, aby generalnie , ten zapis zostal usuniety z kart
>+ gwarancyjnych wszystkich producent komputerow w kraju ?
[...]
>+ Czy konieczne bedzie wniesienie sprawy do sadu, czy tez d. Ministerstwo
>+ Handlu i jego nastepca , ten temat juz pomyslnie rozwiazal.

 Nie dość że musiałbyś wnieść sprawę do Sejmu (łapiąc posłów
żeby wnieśli projekt ustawy) to jeszcze TK musiałby uznać działanie
prawa wstecz.
 Powiem tak: nie sądzę żebyś coś wskórał.
 W miarę jak piszesz twoje rozżalenie i zapał do przerócenia
świata rośnie, ale.... dałeś się podpuścić, niestety :(

 Pozdrowienia, Gotfryd
(bynajmniej nie prawnik)
[i bynajmniej nadal nie mający zamiaru ci pokazywać *dwustronnej*
 umowy o której mowa w poście:
http://groups.google.com.pl/groups?q=+gwarancja+OR+gwarancj%C4%99+OR+gwarancje+OR+gwarancji+group:*.prawo+author:golfmaster%40poczta.onet.pl&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&scoring=r&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=2&as_miny=2000&as_maxd=30&as_maxm=9&as_maxy=2002&selm=8777-1025913904%40pd57.katowice.sdi.tpnet.pl&rnum=1
 - przecież ty zawsze wiesz lepiej...]