Re: Więcej RAM, wolniejszy komputer:(

Autor: Konrad May-Gizynski (comet_at_n0spam.acn.waw.pl)
Data: Thu 26 Sep 2002 - 14:29:17 MET DST

"Karol Michalak" <orient_at_wytnij_to.icho.edu.pl> wrote in message
> [...]
> rzecz mało spotykana. Więcej, na dobrych płytach nie ma problemu nawet jak
> się w jednym banku umieszcza kostki RAM różnych producentów. Płyty
> produkowane przez PcShita i podobnych zwykle takich rzeczy nie trawią.
> Czasami nawet w sasiednich bankach im to przeszkadza. Tak jak mieszanie
> pamięci EDO z normalnymi (i być może mamy tu taki przypadek). Na lepszej
> płycie to bez problemu pójdzie. Sam mam w domu firewalla na płytę
> ASUSA/iP133, jest tam pomieszana pamięć i wszystko chodzi jak talala. Na
> szajsie nie ma szans aby to się udało. Dobrze jak komputer odpali.

No wiec pisze, ze jak sie nie ma innego wytlumaczenia, to zawsze mozna
zwalic na "pcshita" czy swietego Mikolaja, panie szpecu :>

> Źle się Tobie wydaje. 256 kB wystarcza na 64 MB RAM. W czasach 486 też
> wystarczało.

Jak pisalem, nie upieram sie przy tym.

> Ręce opadają jak się coś takiego czyta.

OK, nie pamietalem dobrze o co chodzi. Oto wiec cytat (copy/paste) ze strony
www.pcgiude.com:
"The only mainstream Pentium chipset to support caching over 64 MB is the
430HX "Triton II" chipset by Intel. In actual fact, caching over 64 MB on
this chipset is considered "optional"; the motherboard manufacturer has to
make sure to use an 11-bit tag RAM instead of the default 8-bit. The extra 3
bits increase cacheability from 64 MB to 512 MB (2^3=8, and 64*8=512)."

> 512 to zaczęto standardowo montować na płytach dopiero w płytach z
> chipsetami TX. Wcześniej to nie było czeste i raczej dotyczyło płyt
> serwerowych. Zwykle jednak to była opcja. Standard 256kB cache z
> możliwością rozszerzenia do 512 trwał od późnych płyt pod 486 do czasów
> płyt z chipsetem TX. Później pod socket super7 powstawały płyty
> posiadające nawet maksymalną ilość pamięci cache L2 tj. 2MB.

Plyty na chipsecie HX byly przeznaczone do zastosowan zaawansowanych i nie
spotkalem sie nigdy z wersja 256 kB. Co nie oznacza, ze ich nie bylo, jednak
nic mi o nich nie wiadomo. I tyle.

Konrad

P.S. Proponuje EOT.