Autor: Kosh (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Thu 15 Aug 2002 - 15:04:00 MET DST
"oVo" napisal(la) dnia 2002-08-15 12:58, te oto slowa:
> To nie jest dokladnie ta sama konstrukcja. W Fujitsu osie talerzy
> wisialy w polu magnetycznym wytwarzanym przez dodatkowe cewki (te
> dyski byly duzo ciezsze od normalnych) a olej byl do smarowania i
> tlumienia drgan.
Ciecz wiskozowa to wlasnie "istota" silnikow FDB. ;-)
Niska "sztywnosc cieczy" w silnikach FDB moze powodowac "jakies"
fluktuacje pola elektromagnetycznego. Dlatego te silniki maja
"przeprojetkowany" uklad uzwojenia w stosunku do "tych" z lozyskami
kulkowymi.
Silniki z dyskow Seagate-a i Fujitsu pracuja na tych *samych zasadach*
(niewielkie roznice konstrukcyjne zawsze moga wystapic).
> Zaleta: praktycznie 0 tarcia (najzimniejsze dyski ze
> wszystkich dostepnych w klasach 5400-10000RPM) Konstrukcja praktycznie
> wieczna,
Wieczna(y), chyba tylko w serii "Niesmiertelny". ;-)))
(...)
> niestety dyski te mialy pare wad: fatalny kontroler Cirrus
> Logic, padajace uklady zasilania napedu itp.
*Dokladnie* - trwalosc silnika napedowego w duzej czesci jest
uzalezniona od jakosc podsystemu zasilania.
> W Barracudzie osie talerzy zamiast byc zawieszone w lozyskach plywaja
> sobie w czyms w rodzaju skrzyzowania galarety i gestego oleju.
No nie zupelnie plywaja. ;-)
P.S.
Silniki FDB instalowane w napedach dyskowych to _zazwyczaj_ "wytwory"
kilku niezaleznych pod-wykonawcow (no prawie - Seagate i Matsushita maja
np. swoje udzialy w tajlandzkiej Minebea Ltd. produkujacej zespoly
napedowe).
-- Best regards, Kosh khn(at)wp(dot)pl ___________________________________________________________________ "Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 01:17:36 MET DST