Re: ultracichy dysk

Autor: oVo (ovo_at_nospam.poczta.onet.pl)
Data: Thu 15 Aug 2002 - 12:58:08 MET DST

On 15 Aug 2002 10:00:34 GMT, Kosh <khn_at_no-spam.wp.pl> wrote:

>Barracuda IV podobnie jak ostatnie produkty Fujitsu wykorzystuje silnik
>z lozyskami hydrodynamicznymi.

To nie jest dokladnie ta sama konstrukcja. W Fujitsu osie talerzy
wisialy w polu magnetycznym wytwarzanym przez dodatkowe cewki (te
dyski byly duzo ciezsze od normalnych) a olej byl do smarowania i
tlumienia drgan. Zaleta: praktycznie 0 tarcia (najzimniejsze dyski ze
wszystkich dostepnych w klasach 5400-10000RPM) Konstrukcja praktycznie
wieczna, niestety dyski te mialy pare wad: fatalny kontroler Cirrus
Logic, padajace uklady zasilania napedu itp.

W Barracudzie osie talerzy zamiast byc zawieszone w lozyskach plywaja
sobie w czyms w rodzaju skrzyzowania galarety i gestego oleju.
Niestety substancja ta na skutek tarcia mocno sie nagrzewa - jak i
caly dysk - i po pewnym czasie zuzywa - dysk wtedy pracuje duzo
glosniej albo pada (zobaczycie za x miesiecy).

Jak nie mam racji co do Barrakudy to niech mnie ktos poprawi, co do
konstrukcji Fujitsu jestem pewny.

Pozdr

oVo