Re: Spontaniczne Shutdowny.

Autor: Tomasz Jurgielewicz (tom_at_a3.pl.nospam)
Data: Mon 15 Jul 2002 - 20:44:35 MET DST

Moze nieprecyzyjnie sie wyrazilem, a Ty mnie zrozumiales niezgodnie z
intencja. Mowiac szmelc mam na mysli cala nisze rynkowa najtanszych
skladakow. Czyli najbardziej problematycznego sprzetu. Tego dotyczy caly moj
wywod.

Nie twierdze ze procesory AMD sa zle. Mnogosc tanich, slabych rozwiazan pod
te procesory i jednoczesnie powszechna opinia "tanie i dobre" skutkuje
masowym wysypem badziewia w sensie calych komputerow. Sam procesor nie jest
zly. Problem w zapewnieniu mu wlasciwych warunkow pracy. Pradazerne,
termicznie niestabilne, latwe w uszkodzeniu: zarowno pod wplywem przegrzania
i mechanicznie. Jesli te, poniekad trudne do opanowania uwarunkowania
uwzglednic, moze zaowocowac wydajnym stabilnym komputerem. Mysle ze sie ze
mna zgodzisz ze to rzadkosc. Niepodzielnie panuje szmelc.

Co do "wynikow sprzedazy" i procentowego udzialu w rynku mialem na mysli
powszechnie dostepnie publikacje nt wielkosci sprzedazy roznych konstrukcji.
Znalezc mozna je okresowo np w Enterze. Szczegolnie pod koniec roku.

Nie kojarze klasy komputera z producentam procesora. Ani tym bardziej jego
moca obliczeniowa. To nieporozumienie. Szkoda ze nie pokusiles sie o
rozgryzienie pojecie "klasa" czy jak ja to nazwałem "jakosc pracy"
kompurtera. W koncu to polemika. Oznacza ono mi mniej nie wiecej jak
zaspokojenie subiektywnych oczekiwan uzytkownika. Najlepiej zobrazowac to
porownujac komfortu jazdy Mercedesem do Daewoo. Jestem pewny ze kazdy jest
w stanie nbez wysilku wyobrazic sobie roznice. W dziedzinie "pecetow"
analogia jest stuprocentowa.

Male moce przerobowe AMD nie sa zadnym wytlumaczeniem na sladowa obecnosc
firmy w planach wiekich tego rynku. Raczej sugerowalbym zaglebic sie
bardziej szczegolowo w wymagania techniczne procesora. Okazuja sie one o
tyle wyzsze od mniej wydajnych ale sprawdzonych konstrukcji chipsetow i
procesorow Intela ze oplacalnosc wdrazania nowych moze stawac pod znakiem
zapytania. Nagonka Intela na nowy standard zlacz w plytach z kazdym
procesorem nie ma tu znaczenia. Komputer i tak jest jednorazowka. Pod inne
procesory robi sie to samo. Nie ma znaczenia ze zlacze sie nie zmienilo.
Plyta i tak idzie nowsza. Opracowanie naprawde dobrego chipsetu i calej
plyty pod nowy procesor jest sprawa znacznie bardziej skomplikowana niz
dowodza to dalekowschodni producenci. Jesli by bylo inczej nie byloby na
przyklad wstawionych setek dodatkowych sztucznych indukcyjnosci praktycznie
na wiekszosci sygnalow sterujacych procesora. Myslisz po co one sa?Nastepnym
problemem w opracowaniu takiej plyty jest nisza rynkowa w jaka procesor jest
kierowany. Skladaki. Widzialem nawet plyte za mniej niz 200 zł netto w
hurcie. Cena jasno okresla zastosowanie. Jesli tak, wiadomo ze nikt nie kupi
dobrej plyty bo kosztowac beda podobnie jak oryginalne plyty Intela czyli
juz inna nisza rynkowa. To jest wynik zimnej kalkulacji.

Podkreslam ponownie. Nie ma znaczenia o oparciu o jaki CPU komputer jest
skonstruowany. Moze to byc i Cyrix, Transmeta, Alpha, Motorola PPC, AMD, x86
czy inne ustrojstwo. Warunek podstawowy: ma spelniac zalozone warunki
uzytkowe. W przypadku zdecydowanej wiekszosci uzytkownikow (w tym mnie)
komputer ma:
- nie wieszac sie nawet przy kupie aplikacji (w ogole sie nie wieszac, nie
tylko okresowo),
- nie powodowac problemow przy rozbudowie (np tuner TV, jakies wynalazki na
PCI),
- byc estetyczny,
- cichy, a zasadzie nieslyszalny (poza CD),
- nie psuc sie,
To w zasadzie tyle. Zdaje się niewiele, ale w praktyce nie do spelnienia
przez komputery z niszy rynkowej z ktorej wywodza sie skladaki. Spotyka sie
dobre skladaki, ale to rodzynki. Natomiast nieslychanie latwo znalesc ich
odwrotnosc. Dokladne przeciwienstwo.
- kosmiczne, niewyjasnialne logicznie problemy (jak tez z poczatku watku),
- wiecznie sypiace sie winmodemy, mikro-sieciowki i inne pol-karty,
- potwornie wyjace wantylatory,
- obudowy rodem z pijackich wizji pomylonych stylistow z wybuchajacymi
zasilaczami,
- regularnie w najmniej odpowiednich momentach odmawiajace wspolpracy z
niewiadomych przyczyn,
Ja jestem chyba przeczulony, ale w wiekszosci siedzi AMD. Takie zycie. Nic
sie na to nie poradzi. O duzej procentowej obecnosci w tej niszy akurat AMD
zadecydowal producent i jego strategia marketingowa. Nieporozumieniem jest
Twoje określenie "najwyższej klasy" plyty do AMD bo z glownie ekonomicznego
i troche techniczego jest to niemozliwe. Co najwyzej "najwyzszej klasy z
dostepnych".

Natomiast co do sfery profesjonalnej i mniej lub bardziej obciazonych
serwerow to mysle ze dyskusja jest niepotrzebna. Nie poruszajmy wogole tego
tematu zeby nie robic posmiewiska. Nie istnieja profesjonalne rozwiazania
inne niz HP, NEC, Silicon i inni a wsrod nich Intel.

Pozdrawiam
Tomasz