Re: Pentium4 a ISA

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Thu 28 Feb 2002 - 17:59:24 MET

On Wed, 27 Feb 2002, Krzysztof Oledzki wrote:

> Hm.. troszke niezrecznie dalem Ci sie wmanewrowac w porownywanie RISC z
> CISC :) Ale na x86 CISC sie nie konczy. Zobacz jak to libc-2.2.5.so
> bedzie wygladac dla m68k :)

 Hmm, chcialem byc sprawiedliwy i nie porownywac binariow dla i386 i
Alphy... ;-) A dla innych nie mam odpowiednich narzedzi.

 Przypuszczam jednak, ze dla VAXa (inny klasyczny CISC) proporcje zostana
zachowane (z zastrzezeniem, ze trudno obecnie dla niego uzyskac
libc-2.2.5.so), a jezeli dla m68k nie, to albo kompilacja byla dokonana z
innymi opcjami, albo m68k ma wady zarowno architektury CISC (skomplikowane
przetwarzanie), jak i RISC (rzadki kod) bez zadnych zalet. Dziwne by to
bylo, ale nie znam m68k na tyle by sie wypowiadac.

> Ale, ale.. w RISCu masz baaaaaaaardzo duza szanse ze w kazdym takcie zostanie
> wykonana jedna instrukcja. A w CISC nie masz w ogole o czym marzyc.

 Tak, a w dodatku typowo sa dostepne rozkazy trojargumentowe, ktore
nierzadko znacznie przyspieszaja operacje ALU.

> Jak chcesz to moge cos wiecej wygrzebac. Idea bardzo ciekawa i

 Mam gdzies specyfikacje SPARC -- jak bede chcial znac szczegoly, to sobie
poczytam. Poki co nie mam czasu ani odpowiedniego sprzetu na horyzoncie,
by sie w to wglebiac.

> jak sie na to patrzy dosc oczywista. :) Jak to sie stalo
> ze nikt wczesniej na to nie wpadl?

 Mysle, ze mogly tu miec wplyw dwa czynniki warunkujace takie rozwiazanie:

1. Doswiadczenie oparte na innych istniejacych implementacjach.

2. Przekonanie o zysku na wydajnosci uzyskanym kosztem usztywnienia ABI.

> Chodzi o to zeby z pamieci trzeba bylo przeslac jak najmniej danych
> (co jest domena CISCow - jak sie patrzy na takie instrukcje
> jak enter i leave dla x86) ale zeby byly sprawnie i szybko wykonywane
> (co jest zapewniane w RISC).

 Niby racja -- wracaja problemy, ktore zainicjowaly rozwoj architektury
CISC, tylko w nieco innym aspekcie -- juz nie wysoka cena, a
niedostateczna przepustowosc pamieci powoduje koniecznosc zwiekszenia
gestosci kodu. Tyle ze cena za to jest wzrost poziomu skomplikowania
procesora, a wiec kosztu jego produkcji i wydzielanej mocy, co jest
niejako zaprzeczeniem niektorych podstaw architektury RISC i powoduje
nieprzydatnosc takich rozwiazan w wielu zastosowaniach. Czas pokaze, jak
sie sytuacja rozwinie.

> A tak, tak. I zeby jeszcze zrobic cos z IDE (po co mu az 2 przerwania?),

 To jest bardziej problem programowy, niz sprzetowy -- w przypadku
rozwiazan integrowanych w chipset'cie (np. rodzina Intel PIIX) jedynie
niechlujstwem projektantow mozna wytlumaczyc niemapowanie przerwan ATA w
przestrzeni PCI. Choc oczywiscie uzycie osobnych przerwan (w miare
dostepnych zasobow) dla poszczegolnych urzadzen owocuje nieco szybsza ich
obsluga.

> nieszczesnym dzieleniem przerwan w PCI, zajmowaniem jednego przerwania

 To tez bardziej problem inzynierski niz projektowy -- nikt nikomu nie
broni przerwan A - D z poszczegolnych magistral kierowac do roznych wejsc
ukladow I/O APIC.

> przez koprocesor, itd itp... :))

 To juz przeszlosc -- linia bledu FPU nie jest podlaczana do I/O APIC i
raczej to kuriozum zniknie wraz z i8259.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +