Re: Pentium4 a ISA

Autor: Krzysztof Oledzki (ole_at_WytnijTo.hoth.jmg.com.WytnijTo.pl)
Data: Wed 27 Feb 2002 - 19:25:07 MET

Maciej W. Rozycki <macro_at_ds2.pg.gda.pl> wrote:

> Ale dekoder obrabia tylko bity kodujace rozkaz -- reszta "leci"
> bezposrednio na wewnetrzne magistrale adresowe albo danych, nie powodujac
> komplikacji logiki dekodera.
Ale z pamieci/cache trzeba to sciagnac :)

> Tak? To dlaczego:
> $ ls -la /usr/mipsel-linux/lib/libc-2.2.5.so
> -rwxr-xr-x 1 root root 1631488 Feb 16 01:35 /usr/mipsel-linux/lib/libc-2.2.5.so
> $ file /usr/mipsel-linux/lib/libc-2.2.5.so
> /usr/mipsel-linux/lib/libc-2.2.5.so: ELF 32-bit LSB mips-1 shared object, MIPS R3000_LE [bfd bug], version 1 (SYSV), stripped
> $ ls -la /lib/libc-2.2.5.so
> -rwxr-xr-x 1 root root 1320356 Jan 24 13:18 /lib/libc-2.2.5.so
> $ file /lib/libc-2.2.5.so
> /lib/libc-2.2.5.so: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1 (SYSV), stripped

Hm.. troszke niezrecznie dalem Ci sie wmanewrowac w porownywanie RISC z CISC :)
Ale na x86 CISC sie nie konczy. Zobacz jak to libc-2.2.5.so bedzie wygladac dla m68k :)
Ale, ale.. w RISCu masz baaaaaaaardzo duza szanse ze w kazdym takcie zostanie
wykonana jedna instrukcja. A w CISC nie masz w ogole o czym marzyc.
Niemnije prawda, kod na RISC zazwyczaj bedzie wiekszy niz z CISC.

> [...]
> Jasne. Dzieki za opis. Ciekawa idea.
Jak chcesz to moge cos wiecej wygrzebac. Idea bardzo ciekawa i
jak sie na to patrzy dosc oczywista. :) Jak to sie stalo
ze nikt wczesniej na to nie wpadl?

> Znaczy sie rozwoj mikrokodu? No nie wiem...
Chodzi o to zeby z pamieci trzeba bylo przeslac jak najmniej danych
(co jest domena CISCow - jak sie patrzy na takie instrukcje
jak enter i leave dla x86) ale zeby byly sprawnie i szybko wykonywane
(co jest zapewniane w RISC).

> Juz chyba lepsze podejscie
> to PALcode (ale Alpha to niestety trup).
Trup. I pewnie juz nim zostanie.

> Niestety nie wiadomo jak dlugo rynek bedzie to kuriozum holubil...
Pewnie jeszcze dosc dlugo :(

> Sa chyba jeszcze jakies stany posrednie pomiedzy "kazda", a "zadna".
> Jakos nie przypominam sobie by ktos tu twierdzil, ze zlacza ISA maja byc
> we wszystkich nowych plytach, a jedynie postulowal, by takie plyty w ogole
> wystepowaly.
No i jak na razie jeszcze cos sie da kupic. Z tym ze juz np. na
SocketA z DDR nie wiedzialem nic z ISA. Jest cos takiego?

> Lepiej by te plyty, ktore nie maja zlacz ISA nie mialy tez pozostalosci
> magistrali w postaci np. portow we/wy czy kontrolera dyskietek nie
> mapowanych przez PCI, czy w ogole resztek PC/AT typu i8237 czy i8259.
A tak, tak. I zeby jeszcze zrobic cos z IDE (po co mu az 2 przerwania?),
nieszczesnym dzieleniem przerwan w PCI, zajmowaniem jednego przerwania
przez koprocesor, itd itp... :))

> Nie przypuszczam. Zreszta mozna kupic sprzet uzywany -- jesli dobry
> jakosciowo (inzyniersko) to starzeje sie diabelnie powoli.
No chyba ze ktos potrzebuje pomiarowej karty ISA i superszybkiego
komputera :)

Pozdrawiam,

                                Krzysztof Oledzki

--