Re: nagrywarka zamiast cd-romu

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Fri 07 Dec 2001 - 11:44:38 MET

Hi,

Leszek Ciszewski wrote:

> Ale jak je (po/u)czyniłeś?

Po prostu wymyśliłem -- na podstawie moich doświadczeń z napędami CD,
CD-R i CD-RW. Tego się nie da obliczyć -- trzeba "pi razy oko i podzielić
przez powierzchnię sufitu" niestety.

Badań wytrzymałościowych napędów nikt nie robi, a MTBF dla użytkownika
nic nie znaczy.

> Na silnik raczej najgorszy wpływ ma
> jazda na krótkich odcinkach, zwłaszcza
> zimą przy garażowaniu ,,pod chmurką".

Ale na hamulce jazda z górki np. już ma wielki wpływ, a ciągnięcie
przyczepy po szwajcarskich serpentynach też raczej nie jest miłe
dla silnika :)

> -- szybsza strata nagrywarki
> i kupno nowej, najprawdopodobniej lepszej
> -- dłuższa żywotność nagrywarki
> oraz uwiązanie pieniędzy na CDRom.

Masz rację: teraz pozostaje tylko kwestia wyboru jednej z tych dróg.

Nie ma to jednak wpływu na pytanie "czy używanie nagrywarki jako CD
ma wpływ na jej zużycie", od którego zaczął się ten wątek, bo na
takie pytanie odpowiedź jest jednoznaczna i została już przedstawiona :)

> Czyli razem cztery?

Razem _przynajmniej_ cztery.

> To zaledwie rok dłużej, niż ,,tamta" -- mocno obciążona.

Tamta dobra. A marna (typu Samsung) lub przeciętna (np. LG) padnie
po takim obciążeniu po roku, dwóch, więc już wyraźnie szybciej.

> -- dlaczego czytanie płyt nagrywarką, ma na nią tak zły wpływ?

Już Ci napisałem dokładnie.

Nagranie płyty polega na ustawieniu głowicy w jednym miejscu,
załączeniu lasera i powolnym przesuwaniu głowicy aż do końca płyty.

Odczytywanie/nagrywanie pakietowe polega na ustawieniu głowicy,
załączeniu lasera, czytaniu przez pół sekundy, wyłączeniu lasera,
przestawieniu głowicy... I tak dalej tysiące razy dziennie.

Widzisz różnicę? :)

Można wręcz oszacować (ze znacznie większą dokładnością, niż to
szacowanie wytrzymałości!) że odczytanie 20 plików z CD jest dla
nagrywarki obciążeniem równym nagraniu 20 płytek (bo tyle samo
będzie przesunięć głowicy i włączeń/wyłączeń lasera).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./