Re: nagrywarka zamiast cd-romu

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 06 Dec 2001 - 09:05:15 MET

Hi,

Leszek Ciszewski wrote:

> ale może zechcesz mi wyjaśnić Twoje obliczenia?

Nie wiem czy jest co wyjaśniać: napisałem, że te obliczenia to
bardzo orientacyjne oszacowanie :)

> Moim zdaniem nie warto się zbyt mocno przejmować
> nadmiernym zużyciem nagrywarki. Jest przeznaczona
> do nagrywania i odczytywania; wykorzystywanie czegoś
> w sposób przewidziany przez producenta nie powinno mieć
> złego wpływu na urządzenie.

Równie dobrze można by stwierdzić, że jazda samochodem ciągle
pod górę jest zgodna z zaleceniami producenta, a jednak trzeba
wtedy _znacznie_ częściej wymieniać wiele elementów, a silnik
np. nie przejedzie n tysięcy kilometrów, a o połowę mniej.

Teraz oczywiście nagrywarki są na tyle tanie, że strata urządzenia
wartego 400 zł po dwóch latach pracy nie jest już aż tak wielkim
problemem. Jednak ze względu na delikatność mechanizmu głowicy oraz
zastosowanego lasera odczyt i nagrywanie pakietowe (oba te zadania
wymagają ciągłego pozycjonowania głowicy, _bardzo_ obciążającego
miękkie plastikowe zębatki mechanizmu, oraz włączania i wyłączania
lasera) zużyją sprzęt bardzo szybko. Oczywiście wytrzyma on czas
gwarancji, bo na tyle został przewidziany, ale w zależności od
klasy urządzenia przeżyje tylko określony czas dłużej.

> Tak więc -- skaner nie padł w wyniku
> ,,przepracowania", ale powodem był czas. :)

Podobnie jest z nagrywarkami w przypadku nagrywania -- można nagrać
na marnej nagrywarce 100 płytek albo 5000 płytek, a i tak padnie
po dwóch latach. Jednak po obciążeniu odczytem może paść po roku --
-- to jest już nie ilościowa, ale wręcz jakościowa różnica w
obciążeniu napędu.

> Być może za te trzy lata (po których
> rozsypie się nam nagrywarka) cena nowej
> będzie niższa od dzisiejszej ceny CDRomu.

Może -- jeśli ktoś lubi zmieniać sprzęt, to nie zabraniam używać go
do woli :) Ja osobiście jednak wolę pozostać przy moim dwuletnim TEACu
6x SCSI jeszcze co najmniej ze dwa lata, gdyż nie potrzebuję żadnej
funkcji, której on nie ma.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./