Re: nagrywarka zamiast cd-romu

Autor: Leszek Ciszewski (prosze_at_czytac.fontem.lucida.console)
Data: Wed 05 Dec 2001 - 13:53:38 MET

"Radoslaw Sokol" <rsokol_at_magsoft.com.pl>
> Hi,

> Można wręcz _bardzo_ orientacyjnie oszacować, że godzina pracy napędu
> jako czytnik równa się paru dniom pracy jako nagrywarka. Marne napędy
> zamiast 3 lat popracują jako czytnik rok, dobre zamiast 10 lat powiedzmy
> trzy lata.

Zawsze wysoko ceniłem Twoje odpowiedzi,
ale może zechcesz mi wyjaśnić Twoje obliczenia?
Moim zdaniem nie warto się zbyt mocno przejmować
nadmiernym zużyciem nagrywarki. Jest przeznaczona
do nagrywania i odczytywania; wykorzystywanie czegoś
w sposób przewidziany przez producenta nie powinno mieć
złego wpływu na urządzenie.

Postawiłem swego czasu samochód do garażu na trzy miesiące.
Niestety okazało się, że zatarło się łożysko jednego
z kółek pasowych. Wydaje mi się, że wszystkiego powinno
się używać (jeśli się da) na maxa, ale nie mocniej. :)

Kiedyś w instrukcjach kserokopiarek,
czy drukarek laserowych podawano ile
maksymalnie kartek (stron) można kserować,
ew. drukować tygodniowo.

W 1991 roku otrzymałem drukarkę laserową
i używałem jej do roku 1998, kiedy to padło
w niej coś, co się nazywało skanerem.
Drukarka była używana ,,od święta". :)
Znajomy używał takiej samej drukarki tak często,
że przekraczał dozwolone granice tygodniowe.
Skaner nie padł. Natomiast padła grzałka,
ale było to uszkodzenie mechaniczne i nie było
ono związane z normalnym zużyciem.

Tak więc -- skaner nie padł w wyniku
,,przepracowania", ale powodem był czas. :)

-------------------

Teraz z innej strony:
Ceny nagrywarek stale spadają,
a ich parametry są coraz lepsze. :)

Być może za te trzy lata (po których
rozsypie się nam nagrywarka) cena nowej
będzie niższa od dzisiejszej ceny CDRomu.

Prawie na pewno będzie, uwzględniając
realną wartość pieniądza oraz fakt
,,zamrożenia" go na te trzy lata:
 -- realna (wg mnie) wartość złotówki,
    to 20% w stosunku rocznym
 -- wyjściowa wartość: zł 200
  -- po roku: zł 240
  -- po dwóch latach: zł 288
  -- po trzech: zł 346
 -- Jak dotąd ceny nagrywarek spadają
    mimo inflacji i można się liczyć
    z tym, że za trzy lata nagrywarka
    będzie kosztować mniej, niż owe zł 346.

Być może dzisiaj zakupiona nagrywarka,
za trzy lata okaże się tak mocno przestarzała,
że zechcemy ją wyrzucić mimo tego, że jest nadal
sprawna i za zaoszczędzone (na niekupnie :)) CDRomu
pieniądze będziemy mogli kupić sobie nową. :)

Mam DVD (bo potrzebuję) i nagrywarkę.
(bo także potrzebuję)
W chwili kupowania tych zabawek, nie było
jeszcze CDVDRW. :) Gdyby były -- kupiłbym
sobie taki właśnie kombajn.

Lc.