Re: odswiezanie w LCD

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_waw.pdi.net)
Data: Sat 29 Dec 2001 - 20:47:57 MET

On Sat, 29 Dec 2001 17:26:16 +0100, FastViper <fastviper_at_pld.org.pl>
wrote:

>Bardzo proszę innych o potwierdzenie tej informacji...
>Do tej pory myślałem, że LCD kuppuje się po to, żeby nie męczyć
>wzroku i że tam generalnie nie ma czegoś takiego jak odświerzanie..
>Oświećcie mnie proszę..
Oczywiscie ze jest cos takiego jak "odswiezanie" w displayach LCD i
TFT. Roznica miedzy TFT a CRT polega na tym ze na klasycznym
kineskopie (CRT) leci linia po ktorej przemiatana jest wiazka
elektronow - i ona glownie swieci. Za linia bezposrednio bombardowana
elektronami ciagnie sie ogon swiecacego luminoforu - bo swiecenie nie
zanika natychmiast po zaprzestaniu bombardowania elektronami a jakis
czas gasnie. Tyle ze przy odswiezaniu 50Hz (jak w telewizorze)
szerokosc paska swiecacego (do jasnosci 50%) to ponizej 1/3 wysokosci
ekranu. Przy szybszym odswiezaniu jest troche lepiej - ale zawsze jak
dol ekranu jest wlasnie bombardowany elektronami i swieci najjasniej
to gora ekranu swieci tak ze dwa razy slabiej...
A takie np. TFT ma to do siebie ze jaskrawosc elementu nie zalezy od
czasu jaki uplynal od ostatniego zdefiniowania tej jaskrawosci - do
nastepnego uwzglednienia danego elementu w trakcie odswiezania bedzie
swiecil bez zmian. Skutkiem tego jesli w obranie nie nastepuja zadne
zmiany to kolejne odswiezenia nic sie zmienialo nie bedzie i zadnego
migotania nie zauwazymy. Najlatwiej owa roznice zaobserwowac patrzac
na ekran TFT i CRT i glosno wymawiajac gloske "r". Obraz na kineskopie
zaczyna falowac, na TFT - stoi jak przymurowany.
Czyli - jakie bysmy odswierzanie na TFT nie ustawili to nie bedzie to
powodowalo migotania meczacego wzrok i 75 Hz to bardzo dobra wartosc -
zas w przypadku CRT te same 75Hz to w ogole dolna granica mozliwej
pracy z jakim-takim komfortem (choc pamietam jak monitory mialy 50Hz
jak zwykle telewizory i sie pracowalo - ale w slepiach po paru
godzinach sie to wyraznie czulo.

--
Darek