Re: Uciszanie komputera

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Sat 08 Sep 2001 - 14:05:48 MET DST

Hi,

Arkadiusz 'Jo Joro' Sochala wrote:

> Na procesorze mam cooler Spire (przeznaczony dla durona), który wydaje
> dość nieprzyjemny odgłos (wysokie tony). Nasmarowałem go WD-40 i
> oddzieliłem od radiatora podkładkami z gumki-myszki - niewiele pomogło.

Dodaj jeszcze układ regulujący pracę w zależności od temperatury.

> Wentylator w zasilaczu posmarowałem WD-40 i odseparowałem od metalu
> podkładkami gumowymi - wyciszył się chyba o połowę, ale nadal hałasuje
> :-(. Słyszałem, że może pomóc założenie kratownicy 'drucianej' tylko jak
> to zrobić? Mam wyciąć tylną ściankę zasilacza czy co?

Można wyciąć i nic nawet nie dać, ale efekt jest znikomy. Lepiej
zostawić jak jest.

> Dyski nie rezonują z obudową - są bardzo dobrze przykręcone, a obudowa
> jest aluminiowa. Po prostu świszczą talerze dysków.

Na to nic nie zrobisz domowymi sposobami. Albo zmienisz dyski na
ciche, albo wyłożysz obudowę od środka korkiem na przykład, albo
poszukasz firmowych kieszeni wytłumiających na dyski.

> Słyszałem, że dobrym pomysłem jest wyłożenie obudowy od wewnątrz jakimś
> materiałem wygłuszającym np. matą korkową. Gdzie to można kupić?

Ano, może pomóc :) Sam nie testowałem niestety -- jednak wyłożyłem sobie
wnętrze szafki w której stoi komputer płytami z wełny mineralnej i jest
troszkę ciszej.

> Słyszałem, że można kupić zasilacze, w których prędkość wentylatora
> regulowana jest w zależności od temperatury. Gdzie i za ile można kupić
> coś takiego?

Można wręcz kupić sam taki układzik do domontowania -- znajdź tylko
elektronika który Ci takie coś zmontuje.

> Widziałem też schematy układów do automatycznej regulacji obrotów
> wentylatora w zależności od temperatury. Czy można to stosować do
> wentylatora na procesorze? Kto i za ile wykonuje takie układy?

Pewnie -- schematy masz na moim WWW choćby. Pierwszy lepszy elektronik
amator potrafiący trawić płytki drukowane (nie osobiście, oczywiście ;) )
zrobi takie coś, bo układ jest banalny.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./