Uciszanie komputera

Autor: Arkadiusz 'Jo Joro' Sochala (jojoro_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 07 Sep 2001 - 23:06:19 MET DST

Chciałbym maksymalnie wyciszyć komputer, gdyż stoi on tam gdzie ja śpię,
a docelowo komputer będzie musiał pracować 24/h na dobę.
Źródła hałasu:
1. Wentylatory na zasilaczu, procesorze i karcie graficznej.
2. Dyski twarde WDC 2.5GB i 10GB oraz IBM 60GB (ICL35 7200RPM (AFAIR))
Cdromy pomijam, bo nie korzystam z nich (i nikt nie będzie) w nocy gdy
śpię ;-)

Procesor C633/1.65V nie podkręcany. Zasilacz 200W.
Temperatura przy maksymalnym obciążeniu po 30 minutach:
Procesor 41oC
Chipset 31oC
Wnętrze obudowy 24oC
Temp w pokoju 21oC :-)

Obudowa zamknięta oczywiście.

Na procesorze mam cooler Spire (przeznaczony dla durona), który wydaje
dość nieprzyjemny odgłos (wysokie tony). Nasmarowałem go WD-40 i
oddzieliłem od radiatora podkładkami z gumki-myszki - niewiele pomogło.

Wentylator w zasilaczu posmarowałem WD-40 i odseparowałem od metalu
podkładkami gumowymi - wyciszył się chyba o połowę, ale nadal hałasuje
:-(. Słyszałem, że może pomóc założenie kratownicy 'drucianej' tylko jak
to zrobić? Mam wyciąć tylną ściankę zasilacza czy co?

Dyski nie rezonują z obudową - są bardzo dobrze przykręcone, a obudowa
jest aluminiowa. Po prostu świszczą talerze dysków.

Słyszałem, że dobrym pomysłem jest wyłożenie obudowy od wewnątrz jakimś
materiałem wygłuszającym np. matą korkową. Gdzie to można kupić?

Słyszałem, że można kupić zasilacze, w których prędkość wentylatora
regulowana jest w zależności od temperatury. Gdzie i za ile można kupić
coś takiego?

Widziałem też schematy układów do automatycznej regulacji obrotów
wentylatora w zależności od temperatury. Czy można to stosować do
wentylatora na procesorze? Kto i za ile wykonuje takie układy?

Pozdrawiam
        Jo Joro

--
  -=[  Slrn-pl?  Tak!                                    ]=-
  -=[  Chcesz pomóc w rozwijaniu projektu?  Zapraszamy!  ]=-