Re: Asus+SB 128 PCI - czy sa znane jakies klopoty?

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 06 Sep 2001 - 15:18:52 MET DST

Hi,

Slawomir Marczynski wrote:

> Gdzie? Nigdzie tamze nie znalazlem numerow BIOS, narzedzia sprawdzajacego

Oglądnij strony z listą zmian w kolejnych wersjach BIOSów.
Ja tam widziałem teksty typu "686B issue fixed".

> sprawdzic takich rzeczy - bo woli w 4in1 dac w ciemno patcha - zamiast
> weryfikowac BIOS i dawac patcha tylko wtedy, gdy jest potrzebny.

Bo tu nie trzeba sprawdzać -- albo jest źle i 4in1 poprawi, albo jest
dobrze i 4in1 wpisze do rejestrów to samo, co było -- czyli nie zrobi nic.

> Lista plac. Ktos bral za ten nieszczesny 686b pieniazki. Lista plac.

Zrozum: TO NIE JEST BŁAD w 686B!!! On tylko występuje na płytach
wyposażonych w 686B z zaniedbania producentów płyt, którzy nie
przetestowali BIOSów zawierających cuda niezgodne ze specyfikacją
(hint: są płyty na których ten bug się nie ujawnia w ogóle).

> CMI-ilestam (87xx). Wydaje sie mi, ze jest on SB-podobny. To znaczy
> moze nawet i zupelnie inny, ale o tej samej "filozofii" - pewnie nawet
> korzystaja z tych samych bibliotek do 3DS.

Warto potestować inne karty. Może to jednak karta albo jej sterowniki
są do niczego?

> Tez powiesic. Tfu, zawiesic, wyrzucic, zlicytowac, wyslac na Alaske,
> Syberie, do Polski (niepotrzebne skreslic).

Nie "też", ale raczej tylko ich -- ale to parę setek ludzi, więc nic z
nimi nie zrobisz.

> Chipsety? Czy Pentiumki? Ostatecznie Intel wymienial Pentiumki
> za darmo (hint: gniazdka byly). 686b jest wlutowany az milo... :(

Jedno i drugie. Oto lista wybranych pozycji Intela:

Intel 80386 -- poważny błąd w jednostce arytmetycznej (niemożność
dokonywania mnożenia 32-bitowego). Po cichu wycofano procesory z
magazynów, nikt nikomu nie wymienił sprzedanego układu.

Intel 486DX50 -- referencyjna płyta Intela (a w zasadzie chipset ją
obsługujący) nie działała na 50 MHz, wieszając się losowo. Zanim doszli do
tego dlaczego, musieli wypuścić DX2-50, który zewnętrznie działał na 25 MHz
i był widocznie wolniejszy.

Intel Pentium 60 do 100 -- błąd w FPU niekorygowalny programowo, dopiero
po nagłośnieniu sprawy w mediach Intel zdecydował się wymieniać
procesory (przedtem twierdził, że przekłamania są niewielkie i nikomu
nie będą przeszkadzać, i nie udostępnił ani łatek mikrokodu, ani
informacji o wymianie).

Intel Pentium MMX -- ktoś znalazł ciąg bajtów wieszający dokumentnie
procesor niezależnie od systemu, trybu pracy itd itp. Intel najpierw
się opierał, po czym dopiero po jakimś czasie po naciskach do nowych
procesorów wprowadził odpowiednią łatkę. Przy okazji hobbyści wzięli
się do roboty i znaleźli podobne błędy w zasadzie we wszystkich
procesorach produkowanych przez ostatnie parę lat.

Intel i820 -- błąd w MTH, niekorygowalny programowo, powodował przekła-
mania danych i zawieszanie się systemu przy używaniu pamięci SDRAM.
Intel najpierw się opierał, potem jednak po przypomnieniu historii
z Pentium zaczął wymieniać płyty zawierające na MTH na płyty bez tego
układu -- ludzie musieli chyba sobie tylko dokupywać RDRAMy, na czym
byli mocno do tyłu.

Intel i810 -- wczesne sterowniki działały niezbyt stabilnie, teraz zaś
po opanowaniu stabilności są poważne problemy z wydajnością tego typu płyt.

Z innych producentów:

Compaq DEC Alpha -- procesor wyposażony w hardware prefetch przekłamywał
dane pobierane z pamięci i powodował przekłamania danych i wieszanie
się komputera. Poprawka do mikrokodu wyłączała tam mechanizm, mocno
zmniejszając wydajność.

HPT -- niektóre wersje BIOSów i sterowników do ich kontrolerów IDE
powodowały poważne problemy z działaniem niektórych modeli dysków
twardych, aż do fizycznego uszkodzenia dysku.

IBM -- złej jakości łożyska powodowały problemy ze startem jednego z
modeli dysków; polecaną receptą było walnięcie pięścią w obudowę.

Cyrix -- błąd w kontrolerze cache 6x86 uniemożliwiał pracę Windows NT i paru
innych 32-bitowych systemów operacyjnych. Recepta: całkowite wyłączenie
cache. Dopiero po paru kolejnych wersjach procesorów poprawili to.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./