Re: Re[2]: x86, generacje procesorów

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Tue 19 Dec 2000 - 15:20:43 MET

On Mon, 18 Dec 2000, Piotr Sobolewski wrote:

>+ Hello trashcan,
>+
>+ Monday, December 18, 2000, 7:01:13 PM, you wrote:
>+
>+ tm> On Mon, 18 Dec 2000 17:35:23 +0100, Adam wrote:
>+ >> co to właściwie jest architektura x86?
[...]
>+ tm> architektura procesora oznacza zestaw instrukcji, jakie ow procesor
>+ tm> moze wykonac, oraz zagadnienia zwiazane np. z adresowaniem pamieci
[...]
>+ Crusoe Transmety nie należy do x86. On tylko wykonuje kod x86 poprzez
>+ emulacje softwerową. A sam procesor ma swoje instrukcje nie mające nic
>+ wspólnego z x86. Zresztą proce Intela i AMD też wykonują kod x86 na
>+ bazie emulacji, tyle że hardłerowej.

 Ano. Właśnie sam sobie zaprzeczyłeś -;)

 Architektura prezentuje obraz funkcjonalny, a nie zasady budownictwa
wielkopłytowego -;) Oczywiście - bez "budowniczego" weźmie i się
rozsypie, ale architektura procesora to obraz funkcji które widzi
programista (w tym programista systemowy).
 "Vetch <no_at_e.mail.available>" zaczął przestawiać tory ze szczegółów
budowlanych na architekturę właśnie -:) choć należy póść dalej:
"wewnętrna budowa" również interesuje nas o tyle, o ile np.
istnienie znacznika "zablokuj przerwania niemaskowalne" jest
realizowane przez architekturę; jak ? - mało ważne !

 To że Crusoe ma własną architekturę (pytanie, czy będzie
dostępna specyfikacja...) to jedno; to że po załadowaniu
konkretnego mikrokodu robi *dokładnie* wszystko, czego
wymaga się od X86 (i programista o emulacji nie wie) to
drugie - i w tym drugim przypadku jest on realizacją
architektury X86.
 Dla porządku: np. nazwa "VAX" oznacza jedną z architektur komputera
(rejestry użytkowe, obsługa przerwań, pamięci wirtualnej itp)
a realizowana była przez wielopłytowe okłady MSI (!), póżniej
mniejpłytowe ;] LSI, później czterokostkowy procesor itp. - a między
innymi VAX7xxx (nie pamiętam czy "dokładnie" 7000) to był
4-potokowy RISC znakomicie udający VAXA... to *BYŁ* VAX !

 Wracając do I86: nie zauważyłem jeszcze informacji że
architektura jest "low endian" czyli najpierw zapisuje
najmłodsze bity i że ma 4 tryby ochrony - *to* są m.in.
elementy architektury ! Przy okazji: wie ktoś, czy Merced
w 64 bitach ma mieć 4 tryby czy 2 ?
IMHO poniżej 4 trybów trudno napisać dobrego OSa...
(tak, uwaga nadaje się na *.*.*.advocacy !)

>+ Jądro procesorów od PII wzwyż, i
>+ od k7 nie ma nic wspólnego z prastarym x86.

 Nie cegły i nie drewniane belki ale beton i szkło
w sensie konstrukcyjnym - owszem.
 Ale wewnętrzne funkcje systemowe (obsługa NMI, DMA)
"kernel mode" - jak instalacje w budynku - mają coś wiele
wspólnego -;) choć ich "zwykły" user/programista nie widzi[2];
funkcje uszytkownika - jak ściany/podłogi/pokoje mają wszystkie
wnęki i progi na których można się potknąć jak niegdyś -;>

>+ Pozdrawiam

 Wzajemnie - Gotfryd

 Jeszcze z cytatów tego maila:

>+ tm> itp. architektura x86 to jedna z najstarszych,

 Eee tam. Gdzie mu do PDP -;)

>+ tm> najbardziej chorych

 Hm.. Najwięcej "kompatybilnych wynalazków" w jednym ? -;)
 Z ciekawości: zna ktoś inny procesor[1] który ma tryb segmentacji ??
(nie mylić ze stronicowaniem, bo tych jest od metra !)
[1] - oczywista powinienem napisać: "architekturę procesora"... -;)
[2] - widzi o tyle, że windy szybciej jeżdżą i mu "divide overflow"
 występuje - czego nie przewidział, ale tego że windy będą powolne
 w specyfikacji nie było -;)

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.