Re: x86, generacje procesorów

Autor: MiW (miw_at_elf.kopernik.silesianet.pl)
Data: Mon 18 Dec 2000 - 19:52:13 MET

Użytkownik "Adam" <adamw_at_klub.chip.pl> napisał w wiadomoœci
> Witam,
>
> co to właściwie jest architektura x86? Często to słyszę/ czytam, ale tak
> właściwie nie wiem dokładnie co to jest. Jak to się ma do innych
architektur
> (jakieś przykłady?)

Przykladow nie podam. Nie z pamieci... (moze motorola 68000 i pochodne, 8205
i pochodne, z80 i pochodne..., z nowszych PowerPC RISC, DEC Alpha)

Architektura procesora to ogolnie - programowo rzecz biorac podstawowy
zestaw instrukcji, ktore wykonywane sa sprzetowo i potrzebne sa do
zachowania pelnej zgodnosci nowych modeli. Kolejne modele moga miec np.
rozszerzenie szyny danych (czyli wiecej danych moze przetworzyc w 1 cyklu
zegara - ale jednoczesnie instrukcja musi byc opisana na wiekszej /
mniejszej liczbie bajtow / bitow itp) lub adresowej (czyli wiecej danych
moze wysylac / pobierac - niech ktos mnie poprawi...) oraz dolozenie
dodatkowych instrukcji (vide MMX, 3dNOW, SSE i pochodne - ze szczegolnym
uwzglednieniem Crusoe jako co najmniej dziwadla...)

Architektura x86 powstala jako 16-bitowa szyna danych i 8-bitowa szyna
adresowa (znowu prosze mnie poprawic - pamiec zawodzi...). Pierwszym
przedstawicielem byl procesor 8086, a jego bezposrednimi nastepcami 8088 i
80186. Byla to seria popularnie zwana komputerami XT.
Nastepnie powstal 80286 bedacy procem 16-bit / 16-bit. Zwany rowniez AT.
Kolejna seria 80386 w zalozeniu miala byc 32-bit / 32-bit, jednak dla
obnizenia kosztow stworzono 80386SX z 16-bitowa szyna adresowa (prosze mnie
poprawic ;) ), natomiast procesor zgodny z zalozeniami oznaczono 80386DX.
Nastepnie w 80486 (32 / 32)dolozono koprocesor arytmetyczny (z w/w powodu
powstal 80486SX bez niego), ktory 'od zawsze' byl osobnym ukladem z reguly z
koncowka -87. Potem na 80486 testowano jeszcze podwajanie czestotliwosci
procesora w stosunku do magistrali plyty, ale to troche inna bajka.
Procesor Pentium (czyli wlasciwie 586, ale Intel sobie zastrzegl znaczek
Pentium) nadal jest procesorem 32/32 (czy moze ma 64-bit adresowa ???), ale
w jego jadro wbudowano elementy procesora RISC. Polega to na tym, ze
procesor zanim przejdzie do wlasciwej obrobki danych, sprzetowo tlumaczy
sobie instrukcje wejsciowe na szereg instrukcji prostszych (wykonywanych
szybciej). Pentium MMX jest procesorem Pentium z dolozonymi nowymi
instrukcjami.

Dalej nie bede juz pisal, bo tego duzo, a i elementy sie szybko zmienialy.
Natomiast specjalnie nic nowego i rewolucyjnego sie nie zdarzylo. Moze tylko
tak:
a) procesor Itanium (vel Merced) ma byc procesorem 64-bitowym, czyli z
64-bitowa szyna danych
b) Crusoe jest takim dziwnym tworem, ktory przez zestaw instrukcji
podstawowych (RISCowych) moze emulowac chyba kazda architekture - tryb
dzialania (czyli sposob tlumaczenia rozkazow) jest ustalany 'programowo'

I znowu powtarzam - mnie sie chcialo tyle napisac, a teraz niech spece -
profi mnie poprawia :)))))

--
Pozdrawiam
MiW