Re: x86, generacje procesorów

Autor: Vetch (no_at_e.mail.available)
Data: Tue 19 Dec 2000 - 09:20:21 MET

Hej !

Użytkownik "MiW" <miw_at_elf.kopernik.silesianet.pl> napisał w wiadomości
> Architektura x86 powstala jako 16-bitowa szyna danych i 8-bitowa szyna
> adresowa (znowu prosze mnie poprawic - pamiec zawodzi...). Pierwszym
> przedstawicielem byl procesor 8086, a jego bezposrednimi nastepcami 8088 i
> 80186. Byla to seria popularnie zwana komputerami XT.
tak wszyscy piszą o szynach , to może ja dołożę swoje trzy grosze...
Architektura moim zdaniem nie określa tylko zewnętrznych interfejsów
komunikacji procesora z peryferiami (szyny).
Raczej głównie wewnętrzą budowę i działanie procesora.
Np. procesory motoroli rodziny 68k (68000, 68010,68020,68030...) różnią się
szerokością szyny danych i adresowej, ale wszystkie te procesory mają taką
samą wewnętrzną budowę: 32bitowe rejestry danych, adresowe, 32bitowy licznik
rozkazów - czyli obszar adresowy wynosi 4mld bajtów. No i oczywiście inne
elementy jak dekoder rozkazów, etc...
W procesorze 68000 szyna danych jest 16bitowa - procesor posiada dodatkowe
linie sterujące dla buforów szyny. Wyższe modele miały jednak szyny
32bitowe.
(Moim zdaniem architektura 68k jest o niebo lepsza od x86 - Amiga roolez,
ale światem rządzi kasa i dlatego intel wpycha wszystkim g..wno w ładnym
opakowaniu).
Tak samo jest z serią x86 - starsze modele miały szynę danych 8bitową, potem
16bitową, 32bitową a wszystkie są zgodne WEWNĘTRZNIE z architekturą x86 :-)
,czyli mogą tak samo wykonywać tę samą listę dostępnych rozkazów.
Aha, no i nieważne w jaki sposób procesor wykonuje rozkazy pobierane z
pamięci. Czyli, czy stosuje do tego dodatkowe dekodery mikrokodów, etc....
Ważne jest jaką listę rozkazów procesor może wykonać i na jakich operandach
(argumentach 8/16/32bitowych). Czyli co jest na wejściu i co na wyjściu.
To co jest wśrodku, jest i tak niewidoczne dla kodu maszynowego danej
architektury.

--
---
Pozdrowienia