Re: Odp: "Stara" plyta a DUUUZY dysk

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Tue 12 Dec 2000 - 09:49:30 MET

On Mon, 11 Dec 2000, Wiktor Sywula wrote:

>+ Użytkownik Mis Jogi <misjogi_at_polbox.com> [...]
>+ > Mam taki problem. Mam plyte pentiumowa (SOYO na HX-ie), ktora ma w
>+ > BIOSie LBA i LARGE. Czy obsluzy mi ona wspolczesnie duze dyski, NP 20 GB
[...]
>+ Najprawdopodobniej twoja plyta obsluzy dyski do 8.4 GB (na pewno nie
>+ wieksze).

 Ufff. Nie ty jeden tak piszesz, ale za poniższe na ciebie padło -;)

 Kolejność jest taka:
A - płyta "może"
B - BIOS "może"
C - system "może"

 "A" należy rozumieć "elektronika pozwala", i ostatni przypadek
kiedy elektronika NIE pozwalała widziałem w czasach prehistorycznych
(karta IO external, to co nie pozwalało to pewnie też był BIOS
 karty - ale to już inna sprawa).

 Co do "B" sprawa jest oczywista: nie zawsze da się go wymienić
na "nowszy", niemniej BIOSy z limitem 512MB też już chyba przeszły
do historii, choć tak 512 jak i 2GB na partycję boot wystarczy.
 Ograniczenie BIOSu nie oznacza oczywiście ograniczenia dla OSa,
byleby OS miał swoje drivery do elektroniki. AFAIR un*xy (w tym
Linux) mają, Windows 95++ mają itp.
 *Może* się zdarzyć że jest jakis kontroler, do którego dany
OS nie ma driverów - i system musi korzystać z BIOSa - no to
ma pech; ale to pewnie z 386 (i niżej) się zdarza :), bo produ-
centów scalaków do IO znowu tak dużo na świecie nie ma (i specy-
fikacje są producentom OSów znane, a ci "mniej znani" producenci
elektroniki starają się być "kompatybilni" -:)!)

 Co do "C":

>+ Mozesz jednak uzywac dyskow wiekszych, ale tylko pod Linuxem
>+ - Pod DOS i Windows to zapomnij.

 DOS korzysta tylko z BIOSa, chociaż da się załadować własne
drivery dyskowe, pomińmy tą kwestię.
 Czy "Windows" to dla ciebie Windows 1.4 czy 3.11 ??

 Bo poczynając w Windows 95 mają one *własne* drivery.
 I zapewniam cię że w tym tygodniu instalowałem 30GB dysk
na '486 z BIOSem "limit 2GB".
 Poza tym, że wtedy trzeba podzielić dysk tak, aby partycja
bootująca była poniżej 2 GB nie ma *żadnych* problemów.
 Acha - jeszcze swapfile musi leżeć na partycji boot, prawda -:)

 Czy "przypadkiem" partycja bootująca Linuxa nie musi (w takim
jak wyżej przypadku) również leżeć poniżej 1023 cylindra ?? -;)

 Bardzo proszę, nie wciskaj ludziom kitu...
 Windows 95/98/+++ akurat z rozmiarem dysków sobie radzą.

>+ Wiktor Sywula

 Pozdrowienia dla wszystkich
 - Gotfryd
PS: oczywiście: Windowsy są niestabilne, niedopracowane,
 nie.... (wstawić mnóstwo uwag). Linux, w porównaniu
 np. z takim VMSem - też. Tyle, że pewnych aplikacji
 się trudniej używa (lub ich nie ma) na VMSa bądź Linuxa.
  Ale to już na comp.advocacy -;)

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.