Chipset TX i RAM 100 MHz

Autor: Zbigniew Okoń (okon_at_fnet.pl)
Data: Mon 20 Nov 2000 - 19:24:33 MET

Witam,

Potrzebuję dosyć pilnie dołożyć pamięci. Głównie przez apetyty SO (proces z
SO alokuje sobie tak 35-48 MB i dopóki mieści się w pamięci fizycznej,
dopóty praca jest przyjemna, w chwili, w której zaczyna się swapowanie, nie
da się pracować).

Niestety są dwa problemy:

- chipset 430 TX buforuje do 64 MB (ale przeszperałem ostatnie tysiąc
postów i wnioski z "Chip TX i pamiec >64MB" są jak dla mnie pocieszające).

- ogólna niedostępność DIMM-ów SDRAM 66 MHz.

W tej chwili mam wsadzone dwa DIMM-y SDRAM 66 MHz po 32 MB. Mundrzy
sprzedawcy w sklepach poinformowali mnie, że pamięci 100 MHz nie będą
działać z tym chipsetem. Ponieważ na sprzęcie znam się mniej więcej tak,
jak kura na gwiazdach, wolę się dopytać. A więc pytam:

- czy pamięci 100 MHZ będą działać z częstotliwością 66 MHz. Czy możliwe są
jakieś problemy (płyta obsługuje niebuforowane DIMMy FPM/EDO/SDRAM do 128
MB).

- czy jest szansa na działanie tego w kombinacji mieszanej - tj. powiedzmy
1 DIMM 64 MB 100 MHz i 2 DIMMy 32 MB 66 MHz (na płycie są trzy gniazda,
IIRC płyta dopuszcza taką kombinację [pod pewnymi warunkami], chodzi o samo
mieszanie częstotliwości). Nie jest to warunek niezbędny - jak się nie da,
to kupię 128 MB 100 MHz i po problemie, ale wolałbym jakiś spożytkować to,
co mam.

- na co zwracać uwagę przy zakupie pamięci i czy lepiej zrobić to samemu
czy też nękac sprzedawcę (samo grzebanie w bebechach komputera mi nie
straszne - wolę raczej bawić się z tym samemu, choćby dlatego, że pudła
nie trzeba nosić, chodzi mi raczej o prawdopodobieństwo, że kombinacja nie
zadziała i RAM trzeba będzie zwracać [a przekonanie do tego sprzedawcy bywa
trudne).

Pozdrawiam -

--
[Zbigniew Okoń]---------------------------------[o k o n @ f n e t . p l]
   Wszystko to odmienne: łaska pańska, gust kobiety, pogody jesienne.