Re: VIA vs Intel ?

Autor: Radosław Tatarczak (ratat_at_zrit.olsztyn.tpsa.pl)
Data: Tue 19 Sep 2000 - 23:04:06 MET DST

Użytkownik "Tadek" <tadek13_at_polbox.com> napisał w wiadomości

> Bo pytanie było CO WYBRAĆ a nie dlaczego.
> A jeśli chcesz faktów, to proszę bardzo. Tak się składa, że miałem
> prywatnie już trzy płyty na VIA jakimśtam i jedną na BX.
> 1) SBLive! na płycie z VIA w DOSie nie wydaje dźwięku. Inicjalizacja
> OK - dźwięku nie ma. Przejrzałem world usenet i NIKT z VIA nie ma
> dźwięku pod DOSem. No chyba że SBLink. Na BXie - od razu i bez
> problemu.

Dziwnym trafem nie mam takich problemow:) Mam Live i via i od roku nie
mialem problemow, w dosie rowniez. Zadnych szumow itp. Pewnie powiesz, ze to
przypadek, ale to samo ma kilku kolegow:)
> 2) Ten sam Live! na VIA przy większym obciążeniu magistrali
> (kopiowanie, gry 3D) po prostu trzeszczy. Dlaczego? Nikt nie wie. Nie
> pomagają poprawki, łaty i nowe drivery. Po przesiadce na BX - jak ręką
> odjął.
To chyba slabo szukales w sieci rozwiazania tej sprawy, jak pamietam bylo to
walkowane niezliczona ilosc razy. Nie zauwazylem takich efektow nawet
podczas wytezonej pracy. Mam cicha nadzieje, ze przed instalacja
przeczytales chociaz instrukcje plyty, to jest remedium na 90% problemow.
> 3) Miałem taką płytę na jakimś BX-o podobnym chipsecie (pod Celerona
> 333 - Slot 1). Nawet ją chwaliłem. Również zero problemów (dwie karty
> w komputerze :)). W przypływie impulsu (i gotówki) zamieniłem ją za
> dopłatą na IntelBX. I co? Przy całym tym starym sprzęcie na nowej
> płycie wydajność mierzona 3Dmarkiem wzrosła o ok 20%. Bez podkręcania!

I co z tego KT133 jest rownie szybki co BX, wiec nadchodzacy KT266 powinien
byc juz znacznie szybszy.

> Ale zawsze AMDki się bardziej grzały (przestarzała technologia), co
> skutecznie obniżało maksymalny stabilny poziom podkręcenia.

Masz racje, ale w czasie przeszlym:) Duron i Tbird swietnie sie podkrecaja,
wiec i ten argument jest juz ciut nieaktualny.

> Niech Ci będzie, że brat. Ale do czasu zastrzeżenia przez Intel znaku
> handlowego w postaci nazwy "Pentium" mało kto zdawał sobie sprawę co
> ma na płycie. Sam się zdziwiłem, gdy na moim staruszku 486 zobaczyłem
> napis Advanced Micro Devices... :)
Bo na poczatku AMD robilo procki na licencji Intela.

>Dopiero parę lat temu, gdy nie
> można było już użyć nazwy takiej jak Intel, pojawiły się nazwy typu
> K5, K6 itd... Więc co to za rodzina, co nie pozwala używać tej samej
> nazwy?

Radze uzupelnic wiedze:) K5 i szczegolnie K6 to procki oparte o konstrukcje
firmy NexGen, wiec dlaczego AMD mialoby uzywac nazwy Pentium? To od tego
faktu datuje sie swiadome odejscie od lini Intela.

> A jakąż to inną drogę obrał AMD? Też robi procesory zgodne z x86 jak
> Intel na początku.
Ale przegieles, radze zapoznac sie z historia AMD, zwiazku z NexGenem i
linia Alphy (spadek w postacie 200 mhz Fsb w Duronie). Wtedy mozemy
porozmawiac:))

>A że tańsze? Bo się mniej przykładają do roboty i
> płacą biednym robotnikom na Tajwanie kilka procent tego co Intel.
Dobre, tyle ze AMD robi procki w USA i w Dreznie, a Intel m.in na Puerto
Rico i Malezji. Wiec trafiles jak kula w plot;)

> Argument? Procesory AMD miały do niedawna o połowę słabszy FPU.
> Dopiero teraz zaczynają robić dobre procki.
Nie przesadzaj, seria K6-3 miala dobra opinie w zastosowaniach
profesjonalnych. A obecnie FPU Athlona jest mocniejsze od P3

>Sam rozważam wymianę
> PII350 na jakiegoś Durnia ;) ale skutecznie blokują mnie wspomnienia z
> czasów VIA... Może jak samo AMD wypuści jakiś godny uwagi chipset, to
> wtedy zaryzykuję.
Jakos coraz wiecej ludzi ryzykuje, bo Via jest obecnie nr 1 (w sensie
sprzedazy) w produkcji chipsetow. Ale Ty masz prawo do czekania, tyle, ze z
takim nastawieniem to sie naczekasz:)
pozdrawiam
R.T