Re: Jaki duży monitor?

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Tue 11 Jan 2000 - 19:11:18 MET

Hi,

On Tue, 11 Jan 2000 01:24:42 +0100, "Wojciech Grobel" <wojteg_at_zeus.polsl.gliwice.pl>
wrote:

>No i tu jest problem :( Jeszcze nie byłem w sklepie, nie znam też cen.

Radzę sporo pochodzić, im więcej sklepów obejdziesz i im więcej
monitorów zobaczysz, tym lepiej. Bądź upierdliwym klientem i testuj
każdy potencjalnie przyszły Twój monitor _bardzo_ dokładnie.

>Generalnie, to wolę chyba mniejszy-lepszy niż większy-gorszy.

W sumie słusznie.

>Na monitorach się nie znam, więc przeczytałem już tonę postów i tylko mi się
>w głowie namieszało :((

Po prostu wybierz ten, który w rozdzielczości, w której chcesz pracować,
ma najlepszy obraz, i który ma jeszcze ponad to rezerwę parametrów, żeby
nie pracował na granicy.

>Każdy coś innego: a to, że trinitrony dobre, a to,
>że złe jeżeli <=17''.

Ja twierdzę, że Trinitron jest dobry, ale w telewizorze :) W przypadku
monitorów IMHO jednak stara dobra Delta ma lepsze kolory, choć trudniej
w jej przypadku o płaskość i dobrą geometrię. Trzeba więc dobierać
kineskop do potrzeb.

>Z flatronami to samo.

Ostatnio słychać coraz więcej negatywnych głosów o Flatronach.

>:( Może kiedy pójdę do sklepu, to zweryfikuję trochę moje chęci na
>możliwości, bo mam do wydania ok 1500. Czy za tą cenę warto wogule porywać
>się na 17''?

Na razie przejdź się po sklepach, pooglądaj monitory, pospisuj ceny
i modele i rzuć na grupę. Może coś się od razu odrzuci :)

>będę w brodę pluł :( Bardzo by mi więc pomogła odpowiedź na pytanie, czy
>za 1500 można kupić jakiś w miarę ok 17'', żeby później nie żałować? Czy
>mam rozglądać się tylko za 15''?

Prawdę mówiąc trudno mi powiedzieć -- nie mam w tej chwili rozeznania
w monitorach.

Jakie monitory 17" do 1500 zł znam:

 - Flatron 775 - 70 kHz odchylania, obraz jak we Flatronach, ale na
   taki monitor to to odchylanie to za mało... Około 1400 zł

 - Daytek 17" - 70 kHz odchylania, brak regulacji temperatury kolorów
   (domyślna chyba 6500 K, obraz tak bury, że można oszaleć). W sumie
   jak trafisz na dobry egzemplarz, to obraz ma dość ładny, ale musisz
   mieć kartę z regulacją temperatury kolorów i obejrzeć dokładnie
   obraz w wysokich rozdzielczościach przed zakupem. Około 1000 zł

 - Fujitsu 17" (starszy model, bez mikrofonu) - 70 kHz odchylania,
   całkiem niezłe OSD, bardzo ładny obraz jak za tę cenę. Co prawda
   dalej brakuje odchylania, ale trudno spodziewać się więcej za
   900 zł.

Mógłbyś wziąć któregoś z tych, gdyby wystarczyły Ci takie parametry i
obraz (musiałbyś pooglądać je). Ale jeżeli znajdziesz coś lepszego --
to o tych zapomnij :)

>A, jeszcze coś. W jakimś poście wyczytałem kiedyś, że trzeba zwracać uwagę
>na pasmo wizji, że niby ma być jak najszersze. Ja nawet nie wiem co to
>jest i w jakich jednostkach się to mierzy :(

Mierzy się w MHz i określa to maksymalną częstotliwość sygnału wizyjnego
przenoszonego i interpretowanego przez elektronikę odbiornika.

Będę pisał z pamięci, więc mnie nie bijcie, jak się pomylę. Wzór na
pasmo wygląda: Wb = (X * Y * vfq * 1.1). Czyli dla 1024x768x85 Hz
minimalne pasmo wynosi 74 MHz. Im więcej, tym lepiej. W sumie przemnóż
jeszcze to minimalne pasmo przez 120%, dostaniesz wartość dającą już
znacznie lepszą ostrość.

>Ja pracuję na 14'' w 60Hz i szczególnie mi to nie przeszkadza, niektórym
>osobom tak. Mam więc nadzieję, że w kwestii odległości też bedzie ok.
>Tylko nie chciałbym za kilka lat stwierdzić, że jednak nie było ok, po
>czym założyć okularów.

Dlatego lepiej jednak teraz nie spieszyć się z zakupem, tylko
dokładnie rozeznać rynek :)

>No właśnie - jakie to jest "odpowiednio duże"?

Co najmniej jakieś 130 MHz, ale im więcej, tym lepiej.

>Sorki, że takie długie to wyszło, ale przynajmniej zawarłem w tym
>wszystkie swoje wątpliwości. Mam nadzieję, że ktoś doczytał do końca :)

Doczytał, doczytał... I czeka na odpowiedź :)

--
Pozdrowienia,