Odp: Jaki duży monitor?

Autor: The EaGle (theeagle_at_free.com.pl)
Data: Sun 09 Jan 2000 - 17:26:14 MET

> Jest tu ostatnio trochę wątków o monitorach, czytam i czytam i zastanawiam
> się nad jedną rzeczą. Też zbieram się z zamiarem kupna monitora, tylko nie
> wiem, jaki rozmiar wybrać. Waham pomiędzy 15'' i 17''. Chodzi o to, że
> siedzę gdzieś tak na wyciągnięcie ręki od monitora (powiedzmy z 50cm) Czy
> jeżeli kupię 17'' to nie będą mi się od tego oczy męczyły?
Im wiekszy/drozszy monitor tym wieksza czestotliwosc odswiezania np 17" maja
zwykle po 85Hz w 1024x768 a takich parametrów nie uzyskasz na 15". Po za tym
w takiej rozdzielczosci na 17" pracuje sie z duza przyjemnoscia a na 15"
trzeba wytezac wzrok aby cos tam dostrzec. Do 15" pasuje 800x600 ewentualnie
1024x768(lepszy monitor) podczas gdy na 17" pracujesz na 1024x768 bez
zadnego problemu a jak chcesz to mozesz i na 1280x768(lepszy monitor i
karta) a dla samobujców jest nawet dostepna w niektórych modelach 1600x1280-
nie polecam.

> Nie mogę już
> bardziej monitora odsunąć. Teraz używam 14''. A monitor używany będzie do
> wszystkiego i do niczego. Tzn. do użytku domowego - nie zajmuję się
> profesjonalnie grafiką, ale czasem posiedzę np. przy Corelu. Najczęściej,
> to chyba piszę i czytam. Z tym, że o ile do czytania i pisania nie jest
> raczej potrzebny 17'' to, jeżeli nie męczy wzroku w moim wypadku, taki
> właśnie wybiorę dla tych innych celów. Bardziej chodzi oto czy czesto
siedzisz przy PC bo jak tak tzn powyzej 4h dziennie to potrzebujesz 17" a
jak nie to wystarczy 15".
W jakiej odległości od 17''
> monitorów siedzicie? Czy tu wogule jest taka zależność? W końcu monitor to
> nie telewizor. No i czy większy monitor bardziej szkodzi?
W zasadzie to napewno promieniowanie z wiekszego jest bardziej intesywne niz
z mniejszego tak samo jak trinitrony maja wieksze natezenie/kontrast obrazu
niz te z maska preforowana. Oznacza to ze trinitrony sa bardziej szkodliwe
od tych z maska perforowana ale roznice sa minimalne i zauwazalne przy max
kontrascie.
    Ogólnie to wiekszy monitor moze miec takze lepsza jakosc/zbieznosc
kolorów oraz mniejsze zniekształcenie w rogach.

--
Pozdrawiam