Re: Dysk powyzej 8.4 GB

Autor: Talajczyk Piotr <piotrtal_at_promail.pl>
Data: Tue 05 Oct 1999 - 16:59:19 MET DST

On Mon, 4 Oct 1999 18:26:07 +0200, in pl.comp.pecet "maniuch"
<maniuch@friko.onet.pl> wrote:

>Mam BIOS Award z grudnia 96. W ustawieniach typu dysku twardego sa
>mozliwosci: AUTO, NORMAL, LBA, LARGE. Czy gdy podlacze dysk o poj. wiekszej
>od 8.4 GB (np. 17 GB) to komp bedzie widzial cala przestrzen?

to nie zalezy od tych ustawień.
musisz miec BIOS widziący dysk powyżej 1024 cylindra. jak nie będzie
łapał to ściągnij upgrade.
z tym, że wątpię czy takowy znajdziesz (chyba, że masz płytę z dobrym
supportem - w przeciwieństwie do mnie ;>>).
bios z roku 96 raczej nie będzie widział dysku >8GB, chociaż nie
neguję tego, że będzie widział.

jeżeli jednak zdarzy się taka sytuacja, że nie będzie (a nowego
upgrade'u nie znajdziesz) to są dwie możliwośći:
1 .instalujesz OnTrackDiskManager (taki program, który instauje się
zamiast oryginalnego MBR i (ARAIK) przenosi tablice partycji z inne
miejsce, dzięki któremu dysk będzie widziany w całości (problemy z NT,
LINUXEm i nie polecam) - ja tego nie dotknąłem nawet patykiem. ;))
2. instalujesz linuxa na niewidzianym obszarze dysku (linux nie
korzysta z biosu więc są mu bez różnicy jego ograniczenia). zaletą
jest to, że będzisz mial okazję troche się w nim podszkolić, a wadą
to, ze będziesz musiał na niego przeznaczyć tyle miejsca. ;)

nie jest to jednak taki ból jak ma się ma programik fsdext2, który
pozwala robić odczyt partycji ext2 z windy.

BTW (ciekawa sprawa): BIOS u mnie widzi tylko 8GB, 5GB ma linux (dysk
13GB). odpalenie fsdext2 pozwala jednak na przymontowanie do winy
partycji linuxianej. ;)
tak wiec na partycji linuxianej można mieć backup małoużywanych plików
z windy i ból staje się mniejszy. w tej chwili mam tam jakies dwa
filmy i installki programow windzianych czekających na backup. ;)

>Marcin K
               pozdrowionka...
                           Tałajczyk Piotr.........Cz-wa
                           email:....piotrtal@promail.pl