Re: Domowa siec.

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Wed 21 Jul 1999 - 11:18:27 MET DST

On Wed, 21 Jul 1999 05:32:56 GMT, apaczus_at_hot.pl (Radku's De Apaczu's)
wrote:

>Jestem lama w tych sprawach wiec bede pytal wprost ;-)
>1. Jakie wtyczki sa na koncach kabla? Czy to cos w stylu takich od
>telefonu (tych malych, przezroczystych?) tylko troche od nich
>wiekszych - RJ47(?) cos jak ISDN? Czy moze sa to takie jak od
>monitora? Wydaje mi sie, ze nowszymi sa karty (PCi to oczywiste) na te
>RJ-47 (czyli taki podobny do ISDNu)???

Dokladnie takie. Zreszta w sklepie w ktorym maja kabel powinni miec i
wtyczki i powinni wiedziec co do czego.

>Chodzi o to, ze kabel bedzie kladziony (wiercenie przez sciany,
>dopiero przeciaganie kabla). Czy jak kupie kabel (skretke - bo to
>chyba najlepsze rozwiazanie na dwa komputery) odrazu z wtyczkami to
>przejdzie to wszystko? Nie podoba mi sie tez wiercenie otworow takich
>pod wtyczke jak do monitora.

Na przepchniecie wtyczki typu RJ potrzebny jest otwor o srednicy chyba
co najmniej 16mm - w kazdym razie w rurke instalacyjna szesnastke
udawalo mi sie chyba wepchnac.

>O co chodzi z tymi gniazdami?

Normalne stale gniazdo na sciane - jak sie robi porzadna stala
instalacje to nie dynda ze sciany chwost tylko przyczepia sie gniazdko
na podobienstwo telefonicznego, z gniazdka do huba leci na stale
polozony kabel (bezposrednio albo przez krosownice jak robic to
okablowaniem strukturalnym). Jak masz interes postawic przy tym
gniezdzie komputer - laczysz go z gniazdem kawalkiem kabla
odpowiedniej dlugosci zaopatrzonym na obu koncach we wtyczki. Jak nie
masz - nic ci sie nie placze bo laczowke odpinasz, zwijasz i chowasz.
Dokladnie tak jak z telefonami.

>Acha. czyli te UTP to skretka... Czyli lepsze te UTP level 3?

Unshielded Twisted Pair - czyli nieekranowana skretka. Lepsza jest
"level 5", gorsza "level 3" - roznia sie tolerancja wykonania i
tolerancja parametrow elektrycznych. Wartosci nominalne parametrow
glownych (impedancja falowa) maja jednakowe ale parametry pasozytnicze
(dyspersja, tlumiennosc) sa w skretce "level 3" gorsze - i na 100Mbps
nie musi ten kabel chodzic (choc jak sie trafi dobra partie to na
krotkim odcinku moze zadzialac). Jak dasz piatke to masz swiety spokoj
- dzialac powinno (o ile cos innego sie nie rypnie).

>PS Gdzies widzialem opis zrobienia skretki (bodajze w Chipie na 75%).
>Prosze dobra dusze o podanie numeru gazetki. Znalazlem jeszcze cos w
>Chipie 10/98 na 280.

Jak to "zrobienia"? Zrobic ne dasz rady, skretka to dwa skrecone ze
soba druty o okreslonej srednicy w okreslonej grubosci izolacji ze
scisle okreslonego tworzywa - wszystkie te parametry musza byc dobrane
pod katem impedancji i dyspersji linii. Sam to mozesz co najwyzej
zarobic konce skretki osadzajac na nich wtyczki czy inny osprzet.

>PPS Czy beda mi potrzebne takie rzeczy jak terminatory i trojniki (na
>dwa kompy???)

Do skretki sie nie uzywa terminatorow i trojnikow - to jest do sieci
koncentrycznych!

Darek