Re: BIOS a zgodnosc RAMu z plyta glowna?

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_polbox.com)
Data: Mon 12 Jul 1999 - 02:14:49 MET DST

Tomasz Holdowanski napisał w wiadomości:
<378766b0.19330466_at_news.rubikon.net.pl>...
>Witam!
>Wyzej opisalem moje bole z dobieraniem (jak na razie bezskutecznym)
>DIMMa do mojej plyty ZIDA TX98 (VPX). Po prostu plyta nie startuje z
>zadnym z zakupionych przeze mnie modulow :-((( W pewnym momencie ktos
>mi poradzil zupgradeowac BIOS, co mnie troche zaskoczylo, bo niby co
>moze miec BIOS do tego, czy komp startuje z dana pamiecia, czy nie? Co
>najwyzej pozniej moze sie powiesic :-) A moze nie mam racji? Czy komus
>zdarzylo sie, ze plyta zaczela po upgradzie BIOSu przyjmowac odrzucany
>przedtem RAM? Bede bardzo wdzieczny za odzew.

Oczywiście tak, o czym pewnie już się zdązyłeś przekonać. A ta płyta ma
jeszcze więcej felerów. Ale po kolei.
Jednym z podstawowych zadań BIOS-u jest obsługa dostępu do pamięci.
Wszystko jest OK, jeśli BIOS rozpoznaje właściwie pamięć i dobiera w
związku z tym właściwe taktowanie poszczególnych elementów cyklu dostępu
do pamięci.
Przykład z praktyki - miałem takiego DIMM-a 64 MB, który nie chciał
chodzić z większością płyt w momencie, kiedy go kupiłem, np. z płytą
MicroStara MS-5169 (chipset ALi V). Nie chodziła żadna z płyt w wersji
1.x, nie chodziły też płyty w wersji 2.1, nawet jak zrobiłem upgrade
BIOS-a do wersji 2.5, też nie poszła na wszystkich. Dopiero wersja 2.6
na każdej płycie pozwoliła odpalić tę pamięć, a w wersji 2.7 dołożyli
jeszcze ustawienia specyficzne dla AMD.
A teraz o felerach VPX - możesz mieć kłopoty z kartami ISA PnP, jeśli
korzystają one z pamięci górnej, jak np. karty sieciowe SMC. BIOS w tej
wersji, jaki miałem nie pozwala na zarezerwowanie tego obszaru pamięci i
komputer po prostu się wiesza.

--
Andrzej Wozniak - usher_at_polbox.com  (z=h in header address)
Wyjątkowo cytuję inny sig: