Re: AMD i jego 3DNow

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Wed 12 May 1999 - 09:24:46 MET DST

Hi,

Vindex wrote:

> Sorry ale to ze ktos na grupie ma problemy ze sprzetem nie jest dla
> mnie dostatecznym dowodem :)

A co miało by być takim dowodem?

> Wystarczy przegladnac nasze grupy zeby
> stwierdzic ile problemow maja ludzie chocby z TNT

A mają? Nie widziałem, żeby były duże problemy z instalacją TNT.
Ludzie się raczej pytają o sterowniki i to raczej OpenGL czy D3D,
a nie 2D.

> Jakos mnie nie przekonales :) Zwlaszcza ze u znajomego P5A + RAGE PRO
> AGP + NT 4 Wks + SP4 chodzi bez najmniejszych problemow

Spróbuj Rivy TNT - prawdopodobnie nie pójdzie. Na MVP3 bez problemów.

> A 1/4 moich znajomych pracuje na Amidze - i to tez o czyms swiadczy?

Niewątpliwie. Dodaj jeszcze moje 1% znajomych pracujących na Amidze :)

> Nadal nie wiem na jakiej podstawie wyciagasz takie wnioski - tej
> jednej gry ktora uruchomiles? Staraj sie mniej generalizowac

Lubię generalizować :)

> Jest. Nie twierdze ze nie ma gier ktore beda mialy klopoty z dzwiekiem
> na BX'ie ale ich ilosc nie jest duza - przynajmniej jesli chodzi o te
> w miare nowe i popularne. Nie zdarzylo mi sie jescze widziec gry pod
> DOS'a ktora nie poszlaby na BX'ie a poszla na MVP3 - odwrotnie
> natomiast troche tego jest

Ja nie twierdzę, że MVP3 jest lepszy od BX. Całkowicie się zgadzam
ze stwierdzeniem, że więcej gier nie pójdzie z dźwiękiem PCI na
MVP3 niż na BX. Nie jest to jednak aż taka różnica.

> Tom jest dla Ciebie wyrocznia? Nie ma ludzi nieomylnych

Jest on niewątpliwie specjalistą i przedstawia dokładne testy.
Nie mam żadnych powodów, żeby mu nie wierzyć.

> Pytanie tylko o ile wyprzedzaja. To ze plyta z 1MB L2 jest szybsza od
> tej z 512 KB L2 nie jest dla mnie niespodzianka - tyle ze ta roznica
> jest tak niewielka ze w ogole nie ma co na jej temat dyskutowac.
> Wieksze roznice potrafia byc miedzy roznymi plytami na MVP3

Ale porównywano też chyba MVP3 1 MB z ALI 1 MB i wyszło na korzyść
MVP3.

> Coz z tego ze modeli? Modeli plyt na MVP3 jest pewnie kolo 100 wiec
> nadal nie jest to dobra podstawa do takiego twierdzenia.

I jestem mocno przekonany, że przynajmniej 50 z nich ma regulację
asynchroniczności pamięci. Jeżeli nie podzielasz mojego przekonania -
sprawdź to sam ;) Ja nie mam czasu ani chęci :)

> A IBM'ow
> chodzacych z UDMA na 83 MHz znam wiecej niz jeden :)

Tak samo jak ja nie znam Quantumów nie chodzących na 83 MHz w DMA :)

> Nie ma rozwiazan idealnych. Pytanie tylko po co decydowac sie na
> potencjalne problemy nie majac z tego zadnego zysku?

Jeszcze nie tak dawno zysk był - teraz niestety agresywna kampania
Intela zniszczyła różnicę cenową. Na razie jest to dobre dla klienta -
dlatego też niestety polecam ludziom Celerony. Mam jednak nadzieję,
że AMD się podniesie, gdyż IMHO jeżeli Intelowi uda się wykończyć
konkurencję na rynku x86, to koniec z tanimi procesorami.

> Niekoniecznie. Nadal nie ma rozsadnych modemow na PCI

Rozsądnych modemów ISA też nie było wiele. Jedyne rozsądne
modemy to modemy zewnętrzne.

> Karty ISA z autoconfigiem tez byly.

I był to horror. Na półce nad monitorem leży u mnie Gallant SC-7000.
Miał autoconfig, ale żeby go uruchomić pod NT należało zawsze najpierw
zabootować DOSa, uruchomić driver konfigurujący kartę, bo czym zrobić
softboot do NT i dopiero karta chodziła. Wolę zworki.

> Natomiast IRQ sharing jest
> faktycznie plusem

Niewątpliwie. Dlatego właśnie chcę się pozbyć wszystkich moich kart
ISA - został mi jeszcze kontroler SCSI.

> Obcizenie szyny potrafilo byc rownie male w wypadku kart ISA (chocby
> Gravis'a PNP). A transmitowanie dziesiatkow kanalow (chyba strumieni?)
> audio jest tak przydatne ze az strach

Czasem się przydaje - można sobie nakładać dźwięki przed zmiksowaniem
albo usłyszeć alarm w czasie słuchania MP3. Czasem jest też denerwujące,
ale wszystko jest kwestią przywyczajenia.

> To ma kazda karta ze sprzetowym mikserem/DSP - PCI jest do tego
> zbedny. FYI nadal wiele profesjonalnych/polprofesjonalnych kart
> dzwiekowych jest robionych na ISA

OK, ale popularne karty (oprócz Gravisa PnP) nie miały takiej
funkcji. Wszystkie SB, ESS i OPTi miały możliwość odtwarzania
tylko jednego kanału.

> Bajka. DObra karta na ISA ma rownie niskie szumy jak jej odpowiednik
> na PCI

Ale przeciętna karta PCI ma mniejsze szumy niż przeciętna ISA.
Mój niespecjalnie markowy A-Trend Harmony jest znacznie mniej
szumiący niż oryginalny Sound Blaster 16 PnP.

> Ale wynikalo to z konstrukcji karty a nie z tego ze byly to karty ISA.
> Gravis nie mial takich ograniczen

Ale taka funkcja bierze zawsze 2 kanały DMA - karta PCI żadnego.
Co do Gravisa to jest to dość problematyczna karta i obecnie lepiej
o niej zapomnieć.

--
Pozdrowienia,