Re: AMD i jego 3DNow

Autor: Vindex (vindex_at_wirtual.pl)
Data: Wed 12 May 1999 - 01:40:09 MET DST

On Mon, 10 May 1999 16:01:13 +0200, Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com>
wrote:

<ciach>
>No to zajrzyj na news:comp.os.ms-windows.nt.setup.hardware.
>Jest tam cała dyskusja na temat płyt Socket 7 dla NT. Zresztą
>cytat specjalnie dla Ciebie:
>
>"I had no problems whatsoever. I must agree with the other posts, MVP3 is
>the only way to go."
>
>Nie ja to pisałem :) Ale te "other posts" zawiera również mnie.

Sorry ale to ze ktos na grupie ma problemy ze sprzetem nie jest dla
mnie dostatecznym dowodem :) Wystarczy przegladnac nasze grupy zeby
stwierdzic ile problemow maja ludzie chocby z TNT

>Zresztą co jakiś czas na tamtą grupę pisze jakiś zrozpaczony
>wielbiciel NT, który właśnie próbuje zainstalować kartę AGP na
>płycie z Aladdinem i nic mu nie działa. Odpowiedź zawsze ta
>sama: albo grafika PCI, albo płyta na MVP3.

Jakos mnie nie przekonales :) Zwlaszcza ze u znajomego P5A + RAGE PRO
AGP + NT 4 Wks + SP4 chodzi bez najmniejszych problemow

>A co do mniejszości... Z moich znajomych około 1/4 pracuje na NT.
>Jest to mniejszość, ale na pewno nie pomijalna.

A 1/4 moich znajomych pracuje na Amidze - i to tez o czyms swiadczy?

<ciach>
>1) OK, trochę mnie złapałeś, ale:
>
>2) sporo kart PCI chodzi pod DOSem (może akurat nie SB 128, ale
> Yamaha 724 chyba tak),

Akurat obie chodza porownywalnie - czyli srednio. Zwlaszcza na socket
7

>3) część demek na pewno ruszy pod DOSem windzianym,

Znikoma czesc. Pod tym wzgledem demka sa zwykle bardziej wymagajace od
gier

>4) pierwsza lepsza gra DOSowa uruchomiona na MVP3+SB128 w oknie
> DOSa chodziła z dźwiękiem; możliwe, że są takie, które nie
> działają, ale na pewno nie jest to większość.

Nadal nie wiem na jakiej podstawie wyciagasz takie wnioski - tej
jednej gry ktora uruchomiles? Staraj sie mniej generalizowac

>5) nawet na BX+SBLink na pewno znajdziesz programy, które nie
> ruszą na karcie PCI. MVP3 nie jest więc aż tak gorszy pod tym
> względem od BXa.

Jest. Nie twierdze ze nie ma gier ktore beda mialy klopoty z dzwiekiem
na BX'ie ale ich ilosc nie jest duza - przynajmniej jesli chodzi o te
w miare nowe i popularne. Nie zdarzylo mi sie jescze widziec gry pod
DOS'a ktora nie poszlaby na BX'ie a poszla na MVP3 - odwrotnie
natomiast troche tego jest

<ciach>
>To skąd te tłumy ludzi posiadających płyty na ALI i nie potrafiących
>uruchomić na nich głupiej Rivy 128? Pewnie nagłe powszechne zaćmienie
>umysłowe :)

A skad te tlumy ludzi posiadajacych TNT i nie potrafiacych sobie z
nimi poradzic? A AFAIR to nna ktorejs ze znanych stron byly testy P5A
+ G200 + NT - wiec chyba jednak da sie to osiagnac

<ciach>
>Ciekawe... Ja używam kupowanego ze trzy lata temu K5-90 na VX
>do dziś, cały czas można na nim pracować i zamierzam go wykorzysty-
>wać co najmniej kolejne dwa lata. Mój K6-2 350 też ze cztery
>lata jeszcze popracuje. Dlaczego niby ma być inny sprzęt?

I sadzisz ze za dwa lata bedzie jeszcze dostepny na rynku K6 2 350? Ja
znam ludzi ktorzy do dzis korzystaja z 386 - sadzisz ze beda sie
nadawaly do pracy pod W2000? Poza tym o stanie rzeczy za dwa lata
najlepiej bedzie porozmawiac za dwa lata - AFAIK ani Ty ani ja nie
jestesmy wrozkami :)

<ciach>
>http://www.tomshardware.com/

Tom jest dla Ciebie wyrocznia? Nie ma ludzi nieomylnych

>Tom twierdzi, że MVP3 z 1 MB cache wyprzedza wydajnościowo ALI 5.
>A płyt z 1 MB wcale nie ma tak mało - mniejszością są jedynie płyty
>z 2 MB cache.

Pytanie tylko o ile wyprzedzaja. To ze plyta z 1MB L2 jest szybsza od
tej z 512 KB L2 nie jest dla mnie niespodzianka - tyle ze ta roznica
jest tak niewielka ze w ogole nie ma co na jej temat dyskutowac.
Wieksze roznice potrafia byc miedzy roznymi plytami na MVP3

<ciach>
>Nie pracuję w hurtowni żeby móc oglądać dziesiątki płyt z MVP3.

Alez ja Ci nie kaze zmieniac pracy :) Chodzi mi tylko o to nieszczesne
generalizowanie

>Wnioskuję na podstawie tego, co dotychczas widziałem. Jest to może
>bardzo zgrubna ekstrapolacja, ale IMHO dość dokładnie przybliża
>rzeczywistość.

Moze - a moze nie. I mysle ze lepiej w tym wypadku napisac "wiele" niz
"wiekszosc"

>3-4 _modeli_ płyt. Mnożąc przez liczbę sprzedanych egzemplarzy
>otrzymasz kilka milionów płyt z daną cechą. W porównaniu do Twojego
>jednostkowego dysku to jest coś :)

Coz z tego ze modeli? Modeli plyt na MVP3 jest pewnie kolo 100 wiec
nadal nie jest to dobra podstawa do takiego twierdzenia. A IBM'ow
chodzacych z UDMA na 83 MHz znam wiecej niz jeden :)

<ciach>
>No, tu mnie masz. Byłby Quantum :)

No widzisz :) Niewykluczone ze sam sie skusze na CR'a - ale glownie z
powodu dlugosci gwarancji i ceny

<ciach>
>Muzyka, sieć, SCSI...

Teoretyzujesz. Od czasu starych Adaptec'ow PCI nie widzialem jeszcze
SCSI ktore mialoby problemy z 83 MHz. A z kart dzwiekowych ostatnia
ktora pamietam byla na Maestro i to rok temu. Jesli zakladasz ze
bedziesz mial pecha to zapomnij o C300A_at_450 :) Poza tym sprzet
bedziesz chyba kupowal swiadomie?

<ciach>
>Każdy standard jest potencjalnym źródłem problemów.

Tyle ze jedne troche bardziej niz inne :)

> W końcu na
>upartego też możnaby się przyczepić do Slotu 1, że a) nie wiadomo,
>czy nie ulegnie Slotowi 2

Slotowi 2 napewno nie - nie ta kategoria komputerow

> i Socketowi 370 już niedługo,

_Raczej_ nie. O ile panom z Intela nie zmieni sie filozofia to oba
rozwiazania maja swoje miejsce na rynku - tak jak Celeron i P2/P3

> b) nie
>wiadomo, czy ktoś nie wykorzysta numeru seryjnego procesora do
>ścigania piratów...

Ciekawe jak :) Juz widze jak ktos spisuje dane kupujacego przy zakupie
:)

> Są to trochę problemy wydumane, ale równie
>"prawdziwe" jak Twoje katastroficzne wizje niekompatybilności płyt
>Socket 7 ze wszystkim innym.

Wizje wcale nie sa katastroficzne - a juz stanowczo mniej
katastroficzne niz Twoja wizja wspolpracy ALI 5 z NT. Faktem jest ze
chipsety VIA,SIS'a i ALI maja duzo wieksze problemy z kartami PCI/AGP
niz intelowskie - i nie dotyczy to tylko socket 7

>Trzeba być po prostu świadomym tego, czego się chce i jakie są
>ograniczenia tego czegoś. Sprzętu idealnego nie ma. Możliwe, że
>architektura płyt PII jest bliższa ideałowi od Socket 7, ale na
>pewno nie jest idealna.

Nie ma rozwiazan idealnych. Pytanie tylko po co decydowac sie na
potencjalne problemy nie majac z tego zadnego zysku?

<ciach>
>I bardzo dobrze.

Niekoniecznie. Nadal nie ma rozsadnych modemow na PCI

> Jednak wielokanałowość i łatwość konfiguracji PCI
>jest bardzo istotna.

W stosunku do kart dzwiekowych srednio

> W obecnych czasach, kiedy przerwań straszliwie
>brakuje, a PnP działa jakby nie chciało, karta PCI z IRQ-sharingiem
>i automatyczną konfiguracją jest idealna.

Karty ISA z autoconfigiem tez byly. Natomiast IRQ sharing jest
faktycznie plusem

> Do tego nie obciąża szyny
>i procesora oraz może transmitować na raz dziesiątki kanałów audio,

Obcizenie szyny potrafilo byc rownie male w wypadku kart ISA (chocby
Gravis'a PNP). A transmitowanie dziesiatkow kanalow (chyba strumieni?)
audio jest tak przydatne ze az strach

>a nawet "gadać" bezpośrednio po szynie z innymi kartami bez angażo-
>wania procesora. Huh, ale ładnie się wyjustowało ;-)

Kwestia przydatnosci. Poza IRQ sharing'iem nie podales nic co moze byc
ogolnie przydatne

<ciach>
>Ja akurat nie mam SB128, tylko Yamahę 724, ale w zasadzie obie
>dają to samo:
>
>1) możliwość jednoczesnego sprzętowego miksowania wielu ścieżek
> dźwiękowych,

To ma kazda karta ze sprzetowym mikserem/DSP - PCI jest do tego
zbedny. FYI nadal wiele profesjonalnych/polprofesjonalnych kart
dzwiekowych jest robionych na ISA

>2) mniejsze szumy wynikające z lepszej specyfikacji szyny,

Bajka. DObra karta na ISA ma rownie niskie szumy jak jej odpowiednik
na PCI

>3) nagrywanie całkowicie niezależnie od odtwarzania (SB ISA lubiły
> ograniczać duplex do identycznych częstotliwości próbkowania),

Ale wynikalo to z konstrukcji karty a nie z tego ze byly to karty ISA.
Gravis nie mial takich ograniczen

>4) troszeczkę mniejsze obciążenie procesora (zysk około 1% w np.
> WinAMPie),

Teoretycznie. Moj SBLive obciaza procesor tak samo jak moj stary
Gravis PNP

>5) nie zajmuje DMA i bierze tylko jedno IRQ.

To jest zalezne tylko od konfiguracji karty

Pozdrowienia

Vindex
dzial hardware magazynu Wirtu_at_l - www.wirtual.pl