Re: Wirusy moga przetaktowac procka i spalic ? bylo : Re: umowa gwarancyjna a cih

Autor: Expert (expert_at_friko.onet.pl)
Data: Fri 30 Apr 1999 - 06:44:03 MET DST

> Jasne-mozesz wstawic spokojnie kompa pod prysznic i leciec do serwisu-tego
> tez nie ma pewnie w gwarancji-niech wymieniaja!!
Tego akurat nie mozna czynic, gdyz warunki gwarancji okreslaja
warunki eksploatacji kompa.

Ale o zakazie instalowania virusow tam nic nie ma.
Virus to taki sam soft jak inny. Szkody robi gdy sie go rozpowszechnia.
Ale jak ktos uczy sie o wirusach i je instaluje, bada to roznicy miedzy
softem a virusem nie ma.

> Serwis odpowiada za wady sprzetu powstale w trakcie jego prawidlowej
> eksploatacji, w okresie przewidzianym gwarancja(z ewentualnymi
> zastrzezeniami wynikajacymi z k.c.)
j.w.
uruchamianie wirusa to nadal prawidlowa eksplopatacja kompa.

> Caly problem zawiera sie w pytaniu:co obejmuje prawidlowa eksploatacja
> komputera przez uzytkownika?
Pisze dalej w warunkach gwarancji.

A w tym konkretnie przypadku:czy zalapanie przez
> Ciebie wirusa i uszkodzenie nim kompa to normalna jego eksploatacja ?
Tak.
Tak jak zlapanie gumy na gwarancji to wymiana gumy.

> Moim zdaniem mozesz miec pretensje do serwisu jezeli:
> 1.Nabyles komputer wraz z zawirusowanym oprogramowaniem i masz na to dowody.
> 2.Gwarant bierze odpowiedzialnosc za prawidlowe dzialanie zawirusowanego
> komputera tzn.masz takie zobowiazanie zawarte w gwarancji lub wobec
> swiadkow.
Sorry, ale poczytaj warunki gwarancji.

Wirus to a piece of software, nic wiecej.

> rentier_at_kki.net.pl
> P.s .Rozumiem ze powezmiesz tez pewne kroki wobec tworcow
> oprogramowania -ktorzy nie uodpornili go na wirusy:)

Nie , chce przedyskutowac ten problem, gdyz nadchodzi czas nowego typu
destrukcyjnych wirusow.

Skoro moga atakowac BIOS to moga rowniez modyfikowac BIOS, ale bez
destrukcji.
Np. ten cih moze zmodyfikowac taktowanie procesora i go uwalic.

Czym inteligentniejsza plyta i inteligentniejszy BIOS, majacy wiecej
opcji, a plyty bez zworek, ustawiane z poziomu BIOs to prawie standard
to tym wieksze zagrozenie zniszczeniem procesora i innych podzespolow,
ktore konfiguralne z Biosu, maja okreslony zakres tolerancji parametrow.

Trudno mi prognozowac rozwoj BIOSu, ale nie trudno sobie wyobrazic, ze
bios z flashem 1 MB pojdzie dalej i moze bedziemy mieli BIOS z flashem
16 MB i BIOS przejmie pewne funkcje systemu operacyjnego.
Taki mini DOS.
Moze dalej idac, BIOS uzyska interface WIN, czyli WIN-BIOS.

I narazenie hardwaru na wirusy raczej bedzie narastac niz malec.

Treaz widze zagrozenie wirusami, ktore przetaktuja procki, dokonujac
zmian w biosie na bezzorkowych plytach.
W ktorym kierunku to pojdzie to nikt nie wie, ale wolalbym kupowac
plyty i kompy

z certyfikatem
BIOS virus risk-free

Nie wiem czy mozna przetaktowac PIII 500 na 800 Mhz,
ale z PII350 na 500 Mhz przechodze biosem.
PII ma czujnik termiczny w radiatorze ,

ale lepszy bios daje opcje i wylaczenia tego czujnika.

Kiedys pisalo sie o wirusach wykonujacych operacje na okreslonych
adresach pamieci , prowadzac do fizycznego uszkodzenia ukladow, teraz
autorzy wirusow poszli dalej i sam skaner wirusow moze nie wystarczyc,
bo wirusem zmieniajacym bios moze byc zwykly program diagnostyczny, z
dolaczona jakas tam opcja.

Jacek
Co mozna