=?iso-8859-2?Q?Re:_Pi=EAtnuj=EA_wszystkich_z=B3odzieji_oprogramowa

Autor: Marcin 'Qrczak' Kowalczyk (qrczak_at_knm.org.pl)
Data: Tue 24 Nov 1998 - 07:40:43 MET

On Mon, 23 Nov 1998, Sergiusz Mitin wrote:

> Chodziło mi o to (i cały czas w tej idiotycznej dyskusji o to samo), że
> strata pewnej liczby Snickers'ów (czy programów) i tak jest wkalkulowana w
> koszta i rozłożona na cenę bez względu czy ktoś je zje (czy spiratuje) czy
> też nie.

Niestety nic z tego nie rozumiem. Niby że niezależnie od tego, czy ktoś
zje te Snickersy, czy je kupi, firma je produkujące zarabia tak samo???!!!

> Ale oprócz prawa pisanego istnieje jeszcze moralność.

No właśnie. Chyba nie powiesz, że używanie programu w sposób niezgodny
z licencją ustaloną przez jego autora jest moralne (abstrahując od tego,
czy jest legalne i czy można za to człowieka ukarać). W końcu on mógłby
w ogóle nie udostępniać tego programu - ale skoro to robi, to chyba można
przynajmniej uszanować jego wolę dotyczącą zakresu jego użytkowania.

> I jeśli ta moralność która pozwala bić za Snickers'a, szczuć psami za
> jabłka w ogrodzie albo wsadzać do więzienia za nielegalne skopiowanie
> programu się upowszechni to nie ma co się dziwić "krrr ma..." na dzień
> dobry i kijem baseball'owym w łeb jeśli coś nie tak.

Jest różnica między "coś nie tak", bo ktoś ma chętkę mnie pobić albo
zabrać mi pieniądze (i temu jestem przeciw), a "coś nie tak", bo popełniam
przestępstwo (i tutaj jestem za).

> Temat świętość własności już prawie opanowaliśmy,

Obawiam się, że nic a nic go nie opanowałeś :-(((

> może teraz czas na "opanowanie" poczucia szacunku do człowieka?

Mówieniem o "szacunku do człowieka", tak samo jak o "tolerancji", można
usprawiedliwić *DOWOLNE* postępowanie tego człowieka, więc to żaden
argument za niekaraniem go albo przyzwoleniem na takie postępowanie.

--
 __("<   Marcin Kowalczyk * qrczak_at_knm.org.pl http://qrczak.home.ml.org/